LAS-utredningens förslag gör alla provanställda på livstid

Förslagen i Las-utredningen skulle urholka individens anställningsskydd och kraftigt rubba maktbalansen till arbetsgivarnas fördel. "I klartext leder det till att vi alla kommer att bli provanställda på livstid om utredningens förslag blir verklighet", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer. Utredningen har misslyckats med att leva upp till direktiven. Nu måste politikerna hålla sitt löfte och låta parterna förhandla fram sitt förslag.

Idag överlämnas den utredning om Lagen om Anställningsskydd (LAS) som tillsattes av regeringen och samarbetspartierna inom ramen för Januariavtalet. Utredningens förslag innebär att anställningsskyddet kraftigt urholkas och maktbalansen på svensk arbetsmarknad rubbas. En av de viktigaste pusselbitarna i LAS är skyddet mot godtyckliga uppsägningar. Med utredningens förslag kommer det bli mycket svårt att försvara sig mot en uppsägning som saknar saklig grund.

– I klartext leder det till att vi alla kommer att bli provanställda på livstid om utredningens förslag blir verklighet, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Partsmodellen bygger på dialog mellan jämnstarka parter. Att maktbalansen mellan arbetsmarknadens parter skulle upprätthållas var också tydligt skrivet i direktiven till utredningen. Här har utredningen fallerat helt.

– Utredningen har gått långt över gränsen och lever inte upp till direktivet att upprätthålla maktbalansen mellan parterna utan den tippas nu kraftigt till arbetsgivarens fördel. Det hotar hela den svenska modellen, säger Ulrika Lindstrand.

Det som skulle kompensera för att ge arbetsgivarna mer flexibilitet var att de anställda skulle vara att säkra på att få mer kompetensutveckling. Av detta blev det en tummetott.

– Sammantaget leder utredningens förslag till kraftigt försvagat anställningsskydd med en arbetsmarknad som kommer att präglas av tystnadskultur och otrygghet med en höjd konfliktnivå samtidigt som löften om förbättrad kompetensutveckling inte infrias. Det är inte att modernisera. Det är motsatsen. Nu måste politikerna hålla sitt löfte och låta parterna förhandla och lägga fram sitt förslag den 30 september, avslutar Ulrika Lindstrand.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Kollektivavtal klart med Paradox3.6.2020 15:17:18 CESTPressmeddelande

Sveriges Ingenjörer och Unionen har tillsammans med techföretaget Paradox förhandlat fram kollektivavtal. Paradox blir därmed en av de första större arbetsgivarna med kollektivavtal i den svenska spelutvecklingsbranschen. "Avtalet med Paradox är ett fint exempel på hur kollektivavtal kan ge villkor anpassade till företags verksamheter. Det stärker arbetsgivare, medarbetare och bidrar till den svenska modellen", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.