Läsarintäkter allt viktigare för morgonpressen

I dag kommer mer än varannan krona av morgonpressens intäkter från läsare och andra användare. Och det är intäkter som blir allt viktigare. Under första halvåret 2017 stod läsarintäkterna för 55 procent av morgonpressens intäkter. Det visar helt ny statistik som mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige presenterar. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

”För bara några år sedan var annonserna morgonpressens dominerande intäktskälla. Numer är läsar- och användarintäkterna störst. Allra störst intäktsandel finns hos de mindre titlarna, de med en upplaga under 15 000 exemplar”, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.

Under årets första halvår kom majoriteten, 55 procent, av de intäkter som TU mäter från läsarna. I läsarandelen ingår intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster. Men också från köp av lösnummer och enstaka artiklar. Samtidigt kom 37 procent av övriga intäkter från annonser i den tryckta tidningen och 8 procent från annonser i de digitala kanalerna.

Jämfört med första halvåret 2016 ökade andelen läsarintäkter med två procentenheter för morgonpressen. Från 53 procent första halvåret i fjol till 55 procent i år. 41 procent av intäkterna kom under första halvåret i fjol från annonsering i de tryckta kanalerna och nästan 7 procent från annonsering i de digitala.

Morgonpressens intäktsfördelning första halvåret 2017 (jämförbara titlar), Källa: TU

Annonsintäkter tryckt tidning

Annonsintäkter digitala kanaler

Läsar- och användarintäkter

Landsortspress

Storstadspress

Morgonpress

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.