Läsarintäkter allt viktigare för morgonpressen

I dag kommer mer än varannan krona av morgonpressens intäkter från läsare och andra användare. Och det är intäkter som blir allt viktigare. Under första halvåret 2017 stod läsarintäkterna för 55 procent av morgonpressens intäkter. Det visar helt ny statistik som mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige presenterar. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

”För bara några år sedan var annonserna morgonpressens dominerande intäktskälla. Numer är läsar- och användarintäkterna störst. Allra störst intäktsandel finns hos de mindre titlarna, de med en upplaga under 15 000 exemplar”, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.

Under årets första halvår kom majoriteten, 55 procent, av de intäkter som TU mäter från läsarna. I läsarandelen ingår intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster. Men också från köp av lösnummer och enstaka artiklar. Samtidigt kom 37 procent av övriga intäkter från annonser i den tryckta tidningen och 8 procent från annonser i de digitala kanalerna.

Jämfört med första halvåret 2016 ökade andelen läsarintäkter med två procentenheter för morgonpressen. Från 53 procent första halvåret i fjol till 55 procent i år. 41 procent av intäkterna kom under första halvåret i fjol från annonsering i de tryckta kanalerna och nästan 7 procent från annonsering i de digitala.

Morgonpressens intäktsfördelning första halvåret 2017 (jämförbara titlar), Källa: TU

Annonsintäkter tryckt tidning

Annonsintäkter digitala kanaler

Läsar- och användarintäkter

Landsortspress

Storstadspress

Morgonpress

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.