TU - Medier i Sverige

Läsarintäkter allt viktigare för morgonpressen

Dela

I dag kommer mer än varannan krona av morgonpressens intäkter från läsare och andra användare. Och det är intäkter som blir allt viktigare. Under första halvåret 2017 stod läsarintäkterna för 55 procent av morgonpressens intäkter. Det visar helt ny statistik som mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige presenterar. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

”För bara några år sedan var annonserna morgonpressens dominerande intäktskälla. Numer är läsar- och användarintäkterna störst. Allra störst intäktsandel finns hos de mindre titlarna, de med en upplaga under 15 000 exemplar”, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.

Under årets första halvår kom majoriteten, 55 procent, av de intäkter som TU mäter från läsarna. I läsarandelen ingår intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster. Men också från köp av lösnummer och enstaka artiklar. Samtidigt kom 37 procent av övriga intäkter från annonser i den tryckta tidningen och 8 procent från annonser i de digitala kanalerna.

Jämfört med första halvåret 2016 ökade andelen läsarintäkter med två procentenheter för morgonpressen. Från 53 procent första halvåret i fjol till 55 procent i år. 41 procent av intäkterna kom under första halvåret i fjol från annonsering i de tryckta kanalerna och nästan 7 procent från annonsering i de digitala.

Morgonpressens intäktsfördelning första halvåret 2017 (jämförbara titlar), Källa: TU

 

Annonsintäkter tryckt tidning

Annonsintäkter digitala kanaler

Läsar- och användarintäkter

Landsortspress

37,4%

8,0%

54,6%

Storstadspress

36,0%

7,1%

56,9%

Morgonpress

37,1%

7,8%

55,1%

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Morgonpressens digitala annonsintäkter sätter nytt rekord26.2.2019 15:30:00 CETPressmeddelande

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 4 procent under 2018, jämfört med föregående år. Med ökningen uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 902 miljoner kronor. Det betyder att morgonpressen sätter nytt rekord för digitala annonsintäkter under ett enskilt år. Det visar den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum