Lasse Sigfridsson med familj i BingoLotto

Han är Kristianstad-sonen som, med sina dryga 50 år i branschen, har etablerat sig som en av de absolut klarast lysande ikonerna i dansbandssverige och på country-scenen. Är det överhuvudtaget möjligt att hitta en spelman med jämbördig rutin? Högst tveksamt. Ikväll gästar han BingoLotto – och med sig har han sina besläktade sångfåglar!

Framgångshistorien som är Lasse Sigfridsson finner sin början redan år 1967, då han tillsammans med sin bror Hans Sigfridsson och Olle Jönsson bildade det countryinfluerade och numera kultförklarade dansbandet Lasse Stefanz. Med låtar som "Det regnar och regnar", "Oh, Julie", "Peppelinos bar", "Du försvann som en vind" och "Huaröd" har man trollbundit den svenska publiken i ett halvt sekel. I och med sin medverkan i bandet så har Lasse belönats med flertalet Grammisar under årens gång, bland annat för "årets dansband/schlager".

År 2012 innebär starten av en ny era för Lasse. Han beslutade då att testa vingarna på egen hand och inledde sin solokarriär, som sedermera skulle visa sig bli framgångsrik. Många sejourer till country-meckat Nashville har det med åren blivit – staden där han fann inspiration till och även producerade sitt senaste soloalbum "Back in Nashville" från 2018.

Med melodier som "Främling", "Sju av himlens änglar", "Livets många skeenden" och "På samma scen" har Lasse bidragit till den svenska låtskatten på egen hand.

Solokarriären har också tagit Lasse ut i världen, med spelningar i bland annat Thailand.

De senaste åren har ägnats åt musikskapande tillsammans med familjen. Det som började med ett par konserter tillsammans med barn och barnbarn, resulterade så småningom i succé och två mycket uppskattade album – "En mysig jul" från 2016 och "Allt börjar på nytt" som kom ut tidigare i år. I familjekonstellation finner vi sonen Emil Sigfridsson, med en framgångsrik solokarriär i ryggen, och svärdottern Zara Sigfridsson, med ett förflutet i det mycket populära och melodifestivalen-meriterade bandet Sarek. Med sig har Lasse också barnbarnen, som tillsammans bidrar till en känsla av familjär och musikalisk magi.

"Vi älskar att sjunga tillsammans. Det blir en viss klang när vi gör det och man kan väl säga att vi hittat vårt sound", menar Lasse själv.

Söndagen den 6 oktober 2019, kl. 18.00 TV4

Claes-Göran Hederström i Bingolotto9.10.2019 15:43:01 CESTPressmeddelande

Gammal kärlek rostar aldrig. Än mindre svenska folkets outtröttliga kärlek till kultikonen Claes-Göran Hederström. Och att ta emot epitetet kultikon är enligt Claes-Göran själv ingen konst – det är bara att sjunga samma låt i 47 år, menar han. Det börjar verka som att teorin stämmer, banne mej. Söndagen den 13 oktober, kl. 18.00 i TV4, tar Claes-Göran plats på BingoLottos scen – kanske med ambitionen att intyga om just detta.