Lasse Wierup tilldelas IVAs pris för vetenskaplighet inom journalistiken

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens pris för vetenskaplighet inom journalistiken - Hans Bergström-priset, delas ut för åttonde gången. Kriminalreportern Lasse Wierup belönas för att han med stor integritet och egna kvalificerade granskningar skapat en viktig kunskap om den våldsvåg som växt fram i Sverige.
Lasse Wierup. Foto: Daniel Roos.

– Lasse Wierup har under drygt tjugo år i dagspress och böcker arbetat metodiskt och skapat en unik och viktig insikt om gängkriminaliteten i Sverige. Wierups kartläggning är ett viktigt bidrag för att förstå framväxten av brottsliga nätverk i Sverige, säger Tuula Teeri, juryns ordförande och vd på IVA.

Juryns motivering

”Lasse Wierup belönas för att med stor integritet och egna kvalificerade granskningar ha skapat en viktig kunskapskälla om den nya våldsvåg som växt fram i Sverige under 2000-talet. Lasse Wierup har i drygt 20 års tid bevakat, beskrivit och berättat om brottsutvecklingen i Sverige och är i dag en av landets främsta kännare av den organiserade brottsligheten. Hans arbete i dagspress och böcker, senast "Gangsterparadiset", har varit viktiga bidrag till att åtgärderna mot dödsskjutningarna, av främst unga män, börjar ta form.”

– Jag är väldigt stolt över det här priset. Det känns som ett kvitto på allt arbete jag lagt ned på att begära ut dokument och offentliga handlingar, bearbeta data och analysera nya fakta för att kartlägga den organiserade brottsligheten, säger Lasse Wierup.

Priset delas ut den 9 juni kl. 17.45. I samband med prisutdelningen anordnas också ett seminarium. Läs mer och anmäl dig här

Lasse Wierup, har varit kriminalreporter på Dagens Nyheter i två decennier. I början av året bytte han arbetsplats till Dagens industri. Läs IVA Aktuellts intervju med Lasse Wierup här

Fakta om priset

Priset har inrättats för att premiera ett vetenskapligt synsätt i media samt för excellent journalistik om vetenskap, teknik, innovation och entreprenörskap – i en tradition av upplysning, folkbildning, förklaringsdjup, framtidstro och integritet. Prissumman är 100 000 kronor, och priset delas ut årligen.

Prisjuryn leds av professor Tuula Teeri, vd för IVA, och består i övrigt av docent Hans Bergström, f.d. chefredaktör DN, MDhc Jan-Olov Johansson, agronom och mångårig chef för Vetenskapsradion, PM Nilsson, politisk redaktör Dagens industri, fil.dr. Anna Nilsson Vindefjärd, generalsekreterare för Forska!Sverige.

Tidigare pristagare

2021: Amina Manzoor, DN/Expressen

2020: Ingrid Carlberg, författare och frilansjournalist

2019: Åke Spross, Upsala Nya Tidning

2018: Katarina Gunnarsson, Sveriges Radio

2017: PM Nilsson, Dagens industri

2016: Bosse Lindquist, SVT

2015: Anders Bolling, DN

Lasse Wierup. Foto: Daniel Roos.
Tuula Teeri, juryns ordförande och vd på IVA. Foto: Elin Vinger Elliot