Låt branscherna få större inflytande över yrkesutbildningarna

Idag presenterade Svenskt Näringsliv en reformagenda för den gymnasiala yrkesutbildningen. Reformagendan består av 26 reformer för att skapa en bättre gymnasial yrkesutbildning. Transportföretagen har bidragit till agendan och ställer sig nu bakom reformpunkterna. Nu höjs röster även från Transportföretagen om att låta branscherna få ökat inflytande över yrkesutbildningarna.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

- Redan innan Coronakrisen hade många bolag inom näringslivet svårt att hitta rätt kompetens, trots en hög och växande arbetslöshet. Transportbranschen är en samhällsviktig verksamhet i omställning, vi behöver nu mer än tidigare säkerställa att utbildningarna håller hög klass och är relevanta för både arbetstagare och arbetsgivare. Vi ställer oss bakom den reformagenda som Svenskt Näringsliv presenterar, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Bland de reformkrav som återfinns på agendan är bland annat att branschen ska få väsentligt mer inflytande över de olika yrkesutbildningarna. Det handlar också om att branscherna ska få möjlighet och stöd för att kunna ta fram och fortsätta utveckla branschkoncept för att öka attraktivitet, förbättra kvalitetssäkring och höja resultateten. Ett annat viktigt reformförslag är införandet av automatisk högskolebehörighet i yrkesutbildningarna.

- Vi inom Transportföretagen ser hur snabbt arbetsmarknaden förändras. Vi välkomnar därför en dimensionering av utbildningssystemet som utgår från både elevernas önskemål och, i större utsträckning än idag, arbetsmarknadens efterfrågan. Det är också helt nödvändigt att säkerställa en hög utbildningskvalitet och ett brett utbildningsutbud genom ökad samordning mellan huvudmän, säger Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen.

Under en följd av år har det blivit allt svårare för svenska företag att rekrytera medarbetare. Särskilt efterfrågas yrkesutbildad personal.

- Vi har flera tydliga reformkrav som behöver tas upp om vi ska lyckas skapa en fungerande arbetsmarknad och det börjar bli allt mer bråttom om vi ska lösa morgondagens kompetensförsörjning, säger Caj.

Hela rapporten från Svenskt Näringsliv hittar du på deras hemsida:
Framtidens yrkesutbildning - Ge branscherna makten

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen
Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.