Låt hemmakontoret utrustas skattefritt

En ny undersökning visar att de flesta av Akavias medlemmar vill arbeta lika mycket på kontoret eller mest hemifrån. Samtidigt vill var femte arbetsgivare att medarbetarna ska vara på kontoret fem dagar i veckan.

– Det är viktigt att arbetslivet tar vara på lärdomarna från pandemin när alla nu planerar för hur arbetsplatsen ska utformas framåt. Arbetsgivarna behöver vara lyhörda för medarbetarnas önskan och möjliggöra en flexibilitet – där både hemmet och det fysiska kontoret får spela en lika viktig roll, säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

I undersökningen är det 60 procent som uppger att de vill arbeta mest eller lika mycket på kontoret som i hemmet. 26 procent vill jobba mest på kontoret. Samtidigt tror 11 procent att de inte kommer att kunna jobba hemifrån när arbetsgivarens regler eller riktlinjer görs om. Dessutom förväntar sig 19 procent av arbetsgivarna att deras medarbetare ska arbeta på kontoret fem dagar per vecka.

– Lagar och regler måste nu uppdateras så att de stämmer överens med det flexibla arbetslivet. Likaså är det oklart i dag vad som gäller för skatteregler när arbetsgivare att ge arbetstagare vad de behöver för att hemmakontoret ska vara funktionellt och ergonomiskt. Att utrusta hemmakontoret måste vara skattefritt, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

Läs hela undersökningen här.

Ta också del av DN debatt, som Lee Wermelin och Patrik Nilsson.

Fakta:

Enkätundersökningen genomfördes 28 september–1 oktober

3 692 personer besvarade enkäten, svarsfrekvensen var 38 procent

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.