Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.

Lindos, Rhodos. Foto Agneta Renebo, Ving

Inför årets sommar är drygt 6 av 10 resor bokade hos Ving, vilket är i nivå med beläggningen vid samma tid 2019, innan pandemin. Det råder med andra ord inga tvivel om att reslusten åter börjar märkas hos svenskarna.

Efter två år med strikta restriktioner, krångliga inresekrav och Covidtester står vi äntligen inför en sommar med ett mer normalt resande, vilket känns fantastiskt. Det här sänker naturligtvis även tröskeln för alla dem som ännu inte har bokat in den där efterlängtade resan till Medelhavet. Än finns det platser kvar till de mest populära resmålen, men platserna försvinner snabbt. I synnerhet när sommarloven börjar, säger Claes Pellvik, Kommunikationschef ving.

De lättade inresekraven samt att flera och fler länder även slopar munskyddskraven och andra restriktioner underlättar resandet markant. I Grekland och Kroatien är inresekraven slopade och fler länder väntas följa efter. Men det är inte bara sommarens populära turistländer som nu tar steget mot ett mer ”normalt resande”. Även Thailand bekräftade nyligen att man från och med den 1 maj tagit bort testkrav före avresa och vid ankomst för vaccinerade resenärer.

Ving har under hela pandemin försett kunderna med uppdaterad information om vad som gäller för respektive land och destination och fortsätter att bevaka och informera om eventuella ändringar även framöver. Ving rekommenderar också att man ser över allt från resehandlingar till försäkringar.

Med den senaste tidens passkaos och de fortsatta köer som råder så uppmanar vi alla att i god tid se över sina pass- och resehandlingar eftersom problematiken verkar fortgå en tid framöver. Är man i färd med att boka ett nytt pass, men har svårt att få en tid kan ett alternativ vara ett nationellt ID-kort om man ska resa inom EU. Det är också viktigt att man ser över sina försäkringar för ett fullgott skydd samt att man fortsatt håller sig uppdaterad om vad som gäller på det resmål man ska resa till, avslutar Claes Pellvik.

Vad gäller i sommar på de största charterdestinationerna?*

Grekland

Grekland har inte längre några inresekrav. Det betyder att man varken behöver något giltigt Covidbevis eller fylla i ett inreseformulär för att resa till Grekland. Från och med den 1 juni kan det även beslutas om att ta bort munskyddskravet.

Kroatien

Kroatien är ytterligare ett land som helt har slopat sina inresekrav. Det betyder att man varken behöver ett giltigt Covidbevis eller fylla i ett inreseformulär för att resa in i landet. Detta gäller alla resenärer oavsett om du är fullvaccinerad eller ej. Allt är med andra ord i stort sett som innan pandemin.

Spanien

Även Spanien har slopat inresekraven, men däremot gäller fortsatt uppvisande av ett giltigt Covidbevis. Barn till och med 11 år behöver varken fylla i ett inreseformulär eller uppvisa test. I Spanien gäller munskyddskrav för alla över 6 år på transfer- och utflyktsbussarna, sjukhus och i kollektivtrafiken. Det är inte längre obligatoriskt att använda munskydd på allmänna platser eller på hotellområden.

Cypern

Cypern kräver inte heller längre att man fyller i ett inreseformulär. Vid inresa behöver endast ett giltigt Covidbevis uppvisas, vilket innefattar något av följande; tillfrisknandebevis, vaccinationsbevis eller testbevis. Barn till och med 11 år behöver inte uppvisa ett negativt Covid-19-test för att resa till Cypern. Munskyddkrav gäller fortsatt för alla över 12 år vid vistelse på offentliga platser, på transfer- och utflyktsbussar samt inomhus på gemensamma utrymmen.

Turkiet

Turkiet kräver inte längre att du fyller i ett inreseformulär, däremot behöver man kunna uppvisa ett giltigt Covidbevis. Barn under 12 år omfattas inte av testkrav. Munskyddskravet gäller nu enbart på offentliga transportmedel och vid sjukhusbesök.

Andra resmål som släppt på inresekraven är bla Albanien dit Ving erbjuder charter via Korfu. Mer information om vad som gäller för ovan nämnda destinationer samt ytterligare resmål finns på Viktig information inför din resa | Ving.

*med reservation för eventuella ändringar då ovan är en överblick per idag. För senaste nytt, se ovan länk.

Lindos, Rhodos. Foto Agneta Renebo, Ving
Hvar, Kroatien. Foto Christer Engström, Ving
Mallorca, foto Kajsa Fagerström, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Storslam för Ving på Grand Travel Awards 202227.4.2022 15:51:21 CEST | Pressmeddelande

Efter två tuffa år med stora utmaningar kammade Ving igår, för åttonde gången i rad, hem priset som Sveriges bästa researrangör på Grand Travel Award. Förutom det utsågs Vings eget flygbolag Sunclass Airlines för första gången till Europas bästa flygbolag och den tidigare Ving vd:n Jan Carlzon mottog Travel News nyligen instiftade hederspris för sina mångåriga gärningar i resebranschen och för svenskt näringsliv.

Aktiv semester trendar efter pandemin21.4.2022 08:04:13 CEST | Pressmeddelande

Att kombinera semester med upplevelser och träning lockar allt fler. Nya siffror från Ving visar att antalet sökningar på träningsresor ökade med 60 procent i mars i år jämfört med 2019, innan pandemin. En nordisk undersökning visar också att hela 29 procent av svenskarna överväger att resa på en aktiv semester. I synnerhet är det vandring och gruppträning som lockar, men även padel har seglat upp som en populär semesteraktivitet. Ving satsar därför på ett rekordstort antal träningsresor under 2022 samtidigt som sportfaciliteterna utvecklas på flera av de 29 träningshotellen som erbjuds i programmet.