Lättakut öppnar i Uppsala

På måndag den 14 maj öppnar vårdcentralen Ekeby Hälsocenter sin nya lättakut. Mottagningen håller öppet alla vardagar 8.30-11.30 för akuta enklare besvär.

Annika Skogvreten, sjuksköterska och Martin Wehlou, allmänläkare

Den nya lättakuten på Ekeby Hälsocenter vänder sig till patienter med akuta enklare besvär som exempelvis hosta, allergi eller urinvägsbesvär, som man haft i högst två veckor.

Patienterna behöver inte boka tid innan, utan kan komma oanmälda. Vid ankomst anmäler sig patienten i en dator vid entrén och får svara på frågor om symptom och mående.

Mottagningen bemannas av sjuksköterska och läkare som samarbetar och tar emot patienterna i turordning. Sköterskans bedömning avgör om patienten även får träffa läkare.

Ökad tillgänglighet

- Syftet med vår nya lättakut är att höja tillgängligheten för patienter med akuta enklare besvär som nu kan komma utan att först boka tid, säger Helena Hovstadius, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Den nya lättakuten använder den digitala tjänsten CollaboDoc som är ett webbaserat verktyg för att stödja akutverksamhet i primärvården. Tjänsten skapar en struktur och ett stöd för både patienter och personal, vilket kortar väntetiderna för patienterna och ger en bättre arbetsmiljö för personalen.

- Primärvården står inför stora utmaningar och vi måste hitta nya vägar för att hinna med alla patienter, både de med större behov och kroniska sjukdomar, och de med mer akuta besvär. Vår Lättakut är ett exempel på hur vi med modern teknik och smarta lösningar kan förenkla administrationen för att hinna med fler patienter, säger Mats Brolin, vd och grundare till Ekeby Hälsocenter.

Lättakuten är utformad så att patienten lämnar in en del av sin sjukdomsinformation innan själva besöket. Det görs på ett strukturerat sätt så att vårdpersonalens arbetsinsats kan fokuseras på att hitta rätt hjälp. Ett utvalt antal symptom eller sjukdomar begränsar vad patienterna kan söka för, dessa är:

• Akut skada, t.ex. stukning
  • Hosta, snuva, feber
  • Halsont
  • Urinvägsbesvär
  • Akuta hudbesvär
  • Akuta öronbesvär
  • Akuta ögonbesvär
  • Akut allergi
  • Akut smärta i nacke/skuldra/axel
  • Akut smärta i ryggen
  • Akut smärta i knä eller fot

- Det ska bli väldigt spännande att arbeta med vår nya lättakut som jag tror både kommer att höja tillgängligheten för patienterna och ge oss som tar emot patienterna en hanterbar arbetssituation, säger sjuksköterkan Annika Skogvreten som har mångårig erfarenhet av att arbeta med akutsjukvård.

Annika Skogvreten, sjuksköterska och Martin Wehlou, allmänläkare
Lättakutens entrédator där patienterna anmäler sig.

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekeby Hälsocenter ägs av Ekebygruppen Vård och Omsorg AB som även äger vårdcentralen Aros Hälsocenter och Ability Care som bedriver arbete med ungdomar med psykisk ohälsa.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har närmare 10.000 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika erfarenhet och kompetens.

Aros Läkarmottagning blir Aros Hälsocenter med ny ägare29.8.2018 08:33Pressmeddelande

Två av Uppsalas större vårdcentraler - Ekeby Hälsocenter och Aros Läkarmottagning - blir systervårdcentraler genom att ägarna till Ekeby Hälsocenter förvärvar Aros Läkarmottagning. I samband med ägarbytet byter Aros Läkarmottagning namn till Aros Hälsocenter. Förändringarna innebär att de två vårdcentralerna utvecklar sitt samarbete och kommer tillsammans att kunna erbjuda god tillgänglighet och ett brett utbud av hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalité.