Lättakut öppnar i Uppsala

På måndag den 14 maj öppnar vårdcentralen Ekeby Hälsocenter sin nya lättakut. Mottagningen håller öppet alla vardagar 8.30-11.30 för akuta enklare besvär.

Annika Skogvreten, sjuksköterska och Martin Wehlou, allmänläkare

Den nya lättakuten på Ekeby Hälsocenter vänder sig till patienter med akuta enklare besvär som exempelvis hosta, allergi eller urinvägsbesvär, som man haft i högst två veckor.

Patienterna behöver inte boka tid innan, utan kan komma oanmälda. Vid ankomst anmäler sig patienten i en dator vid entrén och får svara på frågor om symptom och mående.

Mottagningen bemannas av sjuksköterska och läkare som samarbetar och tar emot patienterna i turordning. Sköterskans bedömning avgör om patienten även får träffa läkare.

Ökad tillgänglighet

- Syftet med vår nya lättakut är att höja tillgängligheten för patienter med akuta enklare besvär som nu kan komma utan att först boka tid, säger Helena Hovstadius, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Den nya lättakuten använder den digitala tjänsten CollaboDoc som är ett webbaserat verktyg för att stödja akutverksamhet i primärvården. Tjänsten skapar en struktur och ett stöd för både patienter och personal, vilket kortar väntetiderna för patienterna och ger en bättre arbetsmiljö för personalen.

- Primärvården står inför stora utmaningar och vi måste hitta nya vägar för att hinna med alla patienter, både de med större behov och kroniska sjukdomar, och de med mer akuta besvär. Vår Lättakut är ett exempel på hur vi med modern teknik och smarta lösningar kan förenkla administrationen för att hinna med fler patienter, säger Mats Brolin, vd och grundare till Ekeby Hälsocenter.

Lättakuten är utformad så att patienten lämnar in en del av sin sjukdomsinformation innan själva besöket. Det görs på ett strukturerat sätt så att vårdpersonalens arbetsinsats kan fokuseras på att hitta rätt hjälp. Ett utvalt antal symptom eller sjukdomar begränsar vad patienterna kan söka för, dessa är:

• Akut skada, t.ex. stukning
  • Hosta, snuva, feber
  • Halsont
  • Urinvägsbesvär
  • Akuta hudbesvär
  • Akuta öronbesvär
  • Akuta ögonbesvär
  • Akut allergi
  • Akut smärta i nacke/skuldra/axel
  • Akut smärta i ryggen
  • Akut smärta i knä eller fot

- Det ska bli väldigt spännande att arbeta med vår nya lättakut som jag tror både kommer att höja tillgängligheten för patienterna och ge oss som tar emot patienterna en hanterbar arbetssituation, säger sjuksköterkan Annika Skogvreten som har mångårig erfarenhet av att arbeta med akutsjukvård.

Annika Skogvreten, sjuksköterska och Martin Wehlou, allmänläkare
Lättakutens entrédator där patienterna anmäler sig.

018-419 91 02http://www.ekebygruppen.se

Ekebygruppen är en koncern som är verksam inom vård och omsorg.
Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård samt boendeverksamhet för ungdomar och unga vuxna.

Ekebygruppen har följande affärsområden:

1. Hälso- och sjukvård

- Ekeby Hälsocenter

- Aros Hälsocenter

- Uppsala Hälsocenter

2. Social omsorg

- Ability Care

3. Digitala tjänster

- Digitala Vårdhjälpen i Sverige

- LinkEtta

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

Uppsala Hälsocenter erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner. Uppsala Hälsocenter har även en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala.

Ability Care bedriver HVB, stödboende och familjehem för ungdomar med missbruksproblematik och med andra behov.

Vårdhjälpen är en digital tjänst med app och webbplats. Vårdhjälpen erbjuder digifysisk vård. Den digitala vården utförs genom ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden i Region Sörmland.

Ekebygruppen har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på cirka 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se.

DIGITAL HÄLSA (201028): Ekebygruppen lanserar rikstäckande digital primärvård9.11.2020 16:35:16 CET | Pressmeddelande

Nyhetsbrevet DIGITAL HÄLSA. Hela Sveriges befolkning utgör målgrupp när Ekebygruppen i Uppsala den 10 november lanserar den nya appen Vårdhjälpen. Den nationella satsningen bygger på ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden Eskilstuna i Region Sörmland. Ekebygruppen hade dock föredragit att använda Region Uppsala som bas för satsningen på digital vård.