Lättare att rekrytera med möjlighet till distansarbete

En av tre Unionen-klubbar tror att det blivit, eller kommer att bli, lättare att attrahera nya medarbetare till företaget om man erbjuder möjligheten till distansarbete, det visar Unionen Branschbarometer hösten 2021.

Enligt Unionens Branschbarometer som genomfördes bland förbundets klubbar i början av oktober anger 34 procent att det blivit, eller väntas bli, lättare att attrahera arbetskraft med möjligheten till distansarbete. En betydligt mindre andel, 21 procent, svarar att distansarbetet inte har haft, eller väntas att få, den effekten.

12 procent svarar att det ökade distansarbetet har lett till att företaget kunnat behålla anställda som annars troligen hade lämnat företaget. Tre procent svarar att de ökade möjligheterna till distansarbete hos andra arbetsgivare istället har lett till att anställda har lämnat företaget.

Om Unionens Branschbarometer

Unionen genomför två gånger per år Branschbarometern, en enkätundersökning bland de av förbundets klubbar som har minst 20 medlemmar och vars arbetsgivare är en del av det privata näringslivet. Branschbarometern hösten 2021 baseras på bedömningar från klubbar på 467 företag med sammanlagt 545 000 anställda i Sverige. Svarsfrekvensen var 31 procent. Undersökningen genomfördes 30 september –13 oktober.

Så svarade Unionens klubbar

Fråga: Har erfarenheten av distansarbete under pandemin påverkat möjligheten för företaget att nu och framöver tillgodose sitt behov av arbetskraft? Svaren finns även i bild nedan.

• Ja, det har blivit lättare än tidigare att attrahera arbetskraft med möjlighet till distansarbete: 34 %
  • Företaget har återgått/väntas återgå till samma inslag av distansarbete som innan pandemin: 30 %
  • Nej, det har inte blivit lättare att rekrytera med möjlighet till distansarbete: 21 %
  • Det ökade distansarbetet på företaget har lett till att företaget kunnat behålla anställda det annars troligen hade tappat till andra arbetsgivare: 12 %
  • Företaget använder inte alls distansarbete/har inte använt distansarbete mer under pandemin än tidigare 2%
  • Omställningen till ökat distansarbete har lett till att hela/delar av funktioner har flyttat (inom Sverige eller utomlands) eller lagt ned. 2%

Tel:08-504 151 00press@unionen.se

Så svarade Unionens klubbar på frågan:
Så svarade Unionens klubbar på frågan: har erfarenheten av distansarbete under pandemin påverkat möjligheten för företaget att nu och framöver tillgodose sitt behov av arbetskraft?