Lättare för anhöriga att vårda med IT-stöd i surfplattan

13.1.2017 10:00 | EVRY

Nu introducerar EVRY en uppdaterad version av ACTION, ett system för att underlätta anhörigvård i hemmet. Den nya versionen, ACTION Plus, är anpassad för surfplatta vilket gör den både enklare att använda och mer kostnadseffektiv för kommunerna, vilket gör att fler kan få tillgång till stödet.

ACTION Plus ger medicinsk information och råd till anhöriga som vårdar i hemmet, men också möjlighet till videosamtal med såväl andra användare som kommunens stödpersoner, t ex anhörigkonsulenter. Det är en unik kombination som i förlängningen innebär större trygghet och en social öppning för den som vårdar och kanske har svårt att lämna hemmet, ekonomiska besparingar för kommuner och mindre stress för hemtjänst och vårdpersonal.

I Borås Stad har ACTION använts i ett flertal år, och de fördelar de ser är många.
-    Användarna känner sig trygga och säkra tack vare att de får del av information och utbildningsprogram direkt i systemet, samt kan ha kontakt med andra användare. På så sätt behöver de mindre insatser och stöd, säger Fredrik Arvevik, IKT-samordnare på Borås Stad. Alla vill inte ha hembesök eller passa bokade tider och genom ACTION kan både våra medarbetare och användarna vara mer flexibla.

Borås Stad har också sett tydliga besparingar genom att använda ACTION i anhörigvården.
- Vi har sett mycket god kostnadseffektivitet med samma eller bättre resultat i vårdkvalité där ACTION används, jämfört med där det inte används, säger Fredrik Arvevik.  Med den nya versionen, ACTION Plus, kommer vi också att kunna jobba mobilt vilket ökar flexibiliteten och nyttan ytterligare.

-    Vi ser det här som en spännande, men ändå naturlig, utveckling inom ett område med stora behov och stor potential att dra nytta av ett nytänkande IT-stöd , säger Fredrik Almén, Sverigechef för EVRY. Genom den nya versionen som är utvecklad för surfplatta blir det både betydligt billigare för kommunerna och enklare för användarna. Nu kommer ännu fler kunna få tillgång till ett effektivt hjälpmedel när de vårdar i hemmet.

Den nya versionen, ACTION Plus, som bland annat ger kommunen möjlighet att arbeta mobilt introduceras i samband med MVTe-mässan i Kista den 24-25 januari 2017, där EVRY deltar som utställare.

EVRY stärker sin satsning på molntjänster och ingår samarbete med Amazon14.12.2016 09:00Pressmeddelande

(Oslo den 14 december 2016) EVRY stärker sitt fokus på molntjänster och ingår i ett samarbete med Amazon Web Services (AWS) för att kunna leverera AWS Cloud till sina över 10.000 kunder i nio länder. Enligt färska siffror från IDC kommer offentliga molntjänster växa med nästan 19% årligen under de kommande fem åren. Företag letar därför nu efter en pålitlig partner som kan förflytta deras traditionella IT-miljöer till molnbaserade lösningar och säkerställa en framgångsrik digital omvandling.

EVRY och Handelsbanken Norge ingår ett omfattande avtal12.12.2016 07:10Pressmeddelande

(Stockholm, 12 december 2016) EVRY och Handelsbanken Norge har ingått ett omfattande strategiskt avtal för leverans av nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Som en del av avtalet kommer EVRY fortsätta att leverera bank- och driftstjänster, korttjänster, print- och informationstjänster. Det samlade värdet uppgår till cirka NOK 700 miljoner under en period av fem år. Avtalet har en option att förlängas ytterligare två år.