Lättare för anhöriga att vårda med IT-stöd i surfplattan

Nu introducerar EVRY en uppdaterad version av ACTION, ett system för att underlätta anhörigvård i hemmet. Den nya versionen, ACTION Plus, är anpassad för surfplatta vilket gör den både enklare att använda och mer kostnadseffektiv för kommunerna, vilket gör att fler kan få tillgång till stödet.

ACTION Plus ger medicinsk information och råd till anhöriga som vårdar i hemmet, men också möjlighet till videosamtal med såväl andra användare som kommunens stödpersoner, t ex anhörigkonsulenter. Det är en unik kombination som i förlängningen innebär större trygghet och en social öppning för den som vårdar och kanske har svårt att lämna hemmet, ekonomiska besparingar för kommuner och mindre stress för hemtjänst och vårdpersonal.

I Borås Stad har ACTION använts i ett flertal år, och de fördelar de ser är många.
-    Användarna känner sig trygga och säkra tack vare att de får del av information och utbildningsprogram direkt i systemet, samt kan ha kontakt med andra användare. På så sätt behöver de mindre insatser och stöd, säger Fredrik Arvevik, IKT-samordnare på Borås Stad. Alla vill inte ha hembesök eller passa bokade tider och genom ACTION kan både våra medarbetare och användarna vara mer flexibla.

Borås Stad har också sett tydliga besparingar genom att använda ACTION i anhörigvården.
- Vi har sett mycket god kostnadseffektivitet med samma eller bättre resultat i vårdkvalité där ACTION används, jämfört med där det inte används, säger Fredrik Arvevik.  Med den nya versionen, ACTION Plus, kommer vi också att kunna jobba mobilt vilket ökar flexibiliteten och nyttan ytterligare.

-    Vi ser det här som en spännande, men ändå naturlig, utveckling inom ett område med stora behov och stor potential att dra nytta av ett nytänkande IT-stöd , säger Fredrik Almén, Sverigechef för EVRY. Genom den nya versionen som är utvecklad för surfplatta blir det både betydligt billigare för kommunerna och enklare för användarna. Nu kommer ännu fler kunna få tillgång till ett effektivt hjälpmedel när de vårdar i hemmet.

Den nya versionen, ACTION Plus, som bland annat ger kommunen möjlighet att arbeta mobilt introduceras i samband med MVTe-mässan i Kista den 24-25 januari 2017, där EVRY deltar som utställare.

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.