Lauritz.com kommer att utvidga aktiekapitalet med upp till 75 miljoner danska kronor

Ny kapitaltillförsel ska stärka bolagets kommersiella och ekonomiska utveckling, och samtidigt sänka obligationsskulden.

Lauritz.com Group A/S inkallar idag sina aktieägare till extraordinär bolagsstämma den 23 mars. Bolaget kommer då att föreslå att styrelsen för Lauritz.com Group A/S ges möjligheten att emittera 50 000 000 nya aktier, utan förköpsrätt för existerande aktieinnehavare. Aktieutvidgningen kommer att påbörjas efter ett godkännande av förslaget. Läs börsmeddelandet här

Grundare och styrelseordförande för Lauritz.com Bengt Sundström uttalar sig med anledning av aktieutvidgningen: Vi vill genom en aktieutvidgning stärka vårt kapital för att därmed säkra vår kommersiella utveckling samt minska vår obligationsskuld och därigenom förbättra vår ekonomi. Därutöver önskar vi att sprida aktierna på så många aktieinnehavare som möjligt för att på så sätt komma närmre min ursprungliga vision om att göra Lauritz.com till en folkaktie. Aktieutvidgningen kan bli nästa steg i den process, då den valda strukturen är lämplig för småaktiesparare. En effekt av detta skulle i så fall vara att jag, personligen, kommer att äga mindre än 50 % av aktierna och därmed få mindre inflytande till fördel för småaktieägare. Den här utvecklingen går i Lauritz.com anda där vi gärna vill växa oss stora tillsammans med många aktieägare, ett medägarskap som ska stärka verksamheten.

Bengt Sundström finns tillgänglig för intervjuer på tel. +45 202 098 00 eller bengt@lauritz.com. För mer information eller högupplösta bilder vänligen kontakta Susanne Sandsberg +45 268 919 09 eller susanne@lauritz.com

Lauritz.com presskoordinator
Susanne Sandsberg
susanne@lauritz.com

Om Lauritz.com Group:

Lauritz.com Group består av 27 auktionshus i Danmark (14), Sverige (7), Norge (1), Finland (1), Tyskland (3) och Belgien (1). Auktionsomsättningen var 2017 DKK 886,5 miljoner. Lauritz.com Group har mer än 3, 1 miljoner kundregistreringar och cirka 5 miljoner besök per månad på tvärs över auktionsplattformarna. Dessa besök kommer från mer än 200 länder. Gruppen äger flera varumärken däribland Stockholms Auktionsverk. Koncernen har cirka 350 stycken medarbetare.

Niclas Forsman lämnar sin tjänst som VD på Stockholms Auktionsverk15.3.2018 17:21Pressmeddelande

Niclas Forsman har valt att träda tillbaka som VD för Stockholms Auktionsverk efter 21 år på posten. Under hans ledning har Auktionsverket tagit steget in i ett nytt årtusende och presenterat konst, konsthantverk, design och antikviteter av högsta klass för allmänheten. Inte bara som handelsplats, utan också som kulturinstitution och kunskapscenter som förmedlat konst och konsthistoria på ett suveränt och respektfullt sätt.

ART PROJECT THANDA - Internationell grupputställning på Stockholms Auktionsverk med Afrika, Punk, Mexiko, biblisk feminism och New York-dandyism som tema19.1.2018 14:30Pressmeddelande

År 2016 tog konstnär Johan Falkman med sig 17 internationella konstnärer till Intibane, ett forsknings-camp, del av Dan Olofssons Safari Lodge, Thanda, i Sydafrika.Där fick de inspireras av den afrikanska kulturen, människorna, djurlivet och naturen. Arbetet presenteras nu i en stor grupputställning med måleri, skulptur och fotografi. Alla intäkter går till Christin och Dan Olofssons välgörenhetsorganisation Star for Life. Organisationen hjälper sydafrikanska ungdomar med utbildning och hälsa.