Lauritz.com urskiljer Stockholms Auktionsverk Fine Art i ett självständigt bolag, som med en egen organisation ska renodla det mest exklusiva segmentet i den svenska och internationella auktionsbranschen. Finansmannen Per Taube köper in sig i det nya bolaget och blir därmed en vital partner i framtidens separata Fine Art verksamhet.

Det nya bolaget övertar per den 28 mars 2018 namnet Aktiebolaget Stockholms Auktionsverk och kommer att ägas av Per Taube genom Gelba koncernen till 51% och av Lauritz.com Sverige AB till 49%. Bolaget övertar samtidigt Stockholms Auktionsverks Fine Art verksamhet inklusive 15 kompetenta Fine Art experter och de prominenta Fine Art lokalerna på Nybrogatan 32 i Stockholm.

Lauritz.com koncernen fortsätter att driva onlineauktioner från koncernens övriga 7 auktionshus i Sverige och Finland; Magasin 5 och Globen i Stockholm samt filialerna i Göteborg, Malmö, Helsingborg, Karlstad Hammarö och Helsingfors. Dessa auktionshus kan fram till år 2023 använda sig av varumärket Stockholms Auktionsverk, därefter ska samtliga hus drivas i Lauritz.com varumärke.

Slutligen har Lauritz.com koncernen ingått avtal med den nya självständiga Fine Art-verksamheten, om att den i minimum 10 år använda sig av Lauritz.com som auktionsplattform.

Styrelseordförande Bengt Sundström förklarar: ”Vi är mycket glada att vi har hittat en stark och visionär partner i Per Taube. Vi tror på expansionsmöjligheterna för Fine Art och anser att det här affärsområdet bäst drivs som ett separat och målinriktat bolag på de särskilda premisser som kännetecknar Fine Art-miljön. Samtidigt tillåter den nya strukturen att vår Lauritz.com organisation kan prioritera utvecklingen av Lauritz.com kärnverksamhet, att driva lättillgängliga onlineauktioner inom konst, design och antikviteter inom prissegmentet 1000-50 000 sek.”

”Stockholms auktionsverk är världens äldsta auktionshus, det är ett oerhört starkt varumärke, har Sveriges främsta experter inom fine art med representativa lokaler i hjärtat av Stockholm. Det är en helt unik möjlighet som vi ska bygga vidare på. Stockholms auktionsverk är etablerat 1674. Sedan tidigare finns bolag och starka varumärken inom Gelba som Widforss etablerat 1729 samt Sturebadet etablerat 1885 samt Steninge slott från 1705. Det förpliktigar och vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv.” säger Per Taube ägare av Gelba koncernen.

Urskiljningen och därmed försäljningen av Stockholms Auktionsverk Fine Art som ett separat bolag sker till ett försäljningspris om DKK 62,8 miljoner (SEK 86 miljoner). Affären påverkar Lauritz.coms EBITDA med ca. DKK 40 miljoner.

Läs börsmeddelandet här

Bengt Sundström finns tillgänglig för intervju på +45 20209800, bengt@lauritz.com. För mer information eller högupplösta bilder, vänligen kontakta presskoordinator Susanne Sandsberg på  +45 26891909 eller susanne@lauritz.com. Per Taube finns tillgänglig och svarar på frågor på 0708- 790502.

Om Lauritz.com Group
Lauritz.com Group består av 27 auktionshus; I Danmark (14), Sverige (7), Norge (1), Finland (1), Tyskland (3) og Belgien (1). Auktionsomsättning 2017 uppgick till DKK 886,5 miljoner. Lauritz.com Group har mer än 3,1 miljoner kundregistreringar och ca. 5 miljoner besök om månaden på tvärs över auktionsplattformarna. Dessa besök kommer från fler än 200 länder. Cirka 350 personer arbetar i koncernen.

Styrelseordförande Lauritz.com, Bengt Sundström