Läxhjälpen ökar gymnasiebehörigheten med stöd av Einar Mattsson

På Hjulsta grundskola lyfts både kunskaper och självförtroenden. Sedan höstterminens start har 30 elever stöttats via Läxhjälpen. Läxhjälpen arrangerar systematisk läxläsning flera gånger i veckan med läxhjälpare. Läxhjälparna har ibland själva fått stöd via läxhjälpen och vet vilken stor roll stödet haft.

Foto: ACNE Studios/Läxhjälpen

Tack vare Einar Mattsson och andra företag och organisationer kan elever lättare följa sina drömmar. Under många år har fastighetskoncernen stöttat elever i Hjulsta, och utökat antalet platser under åren. Det brukar vara kö till de eftertraktade platserna som fördelas med hjälp av skolan

Varför investerar områdets fastighetsägare i den här typen av verksamhet, fastighetschef Martin Fors?
– Utbildning och kunskap ger oss alla en stabil grund att stå på. Med extra läxhjälp hoppas vi även kunna bidra till att förbättra barnens självbild och inte minst att bli förebilder för andra. Eftersom eleven och läxhjälparen ses sex timmar i veckan under minst ett år, så lär de känna varandra väl och samtalar även om livet som pågår och framtiden. En verklig bonus utöver att eleven får praktisk hjälp med sina läxor, planering och skoluppgifter.

Stiftelsen Läxhjälpen berättar ur sin synvinkel:

– Vi på Läxhjälpsprogrammet ser att vi bidrar till mer motiverade elever och ökade resultat på Hjulsta grundskola. Läxhjälparna identifierar eleverna sig med och bygger relationer med. Läxhjälparen har en icke-bedömande funktion och fungerar som någon som ser, stöttar och inspirerar, vilket har en positiv effekt på eleverna. Vi är glada över att kunna erbjuda ett strukturerat, långsiktigt och kvalitativt stöd för de eleverna som behöver det som mest. Detta tack vare Einar Mattsson och ett mycket bra samarbete med Hjulsta grundskola, säger Erica Hagström, regionchef, Läxhjälpen Region Öst

Fler satsningar
 Hjulsta och Järvaområdet

Närvaro och dialog med de boende de områden vi förvaltar är viktigt för Einar Mattsson. Men det finns mycket att göra och många goda initiativ att stötta. Utöver satsningen på dessa läxplatser på Hjulsta grundskola, så stöttar Einar Mattsson simundervisningJärva Filmfestival, Hjulstadagen och är även en av grundarna och finansiärerna till Stiftelsen the Global VillageFlera samarbeten finns också med andra fastighetsägare, stadsdelsförvaltningen, Polisen, Brottsförebyggande rådet med flera.

Foto: ACNE Studios/Läxhjälpen

”Att branschen förändras och förnyas hela tiden fascinerar” — fredagsporträttet med Suzanna Pasku14.1.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Idag möter du Suzanna Pasku, uppdragsansvarig fastighetsförvaltare på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Hon kom in under pandemin och har redan gjort stort avtryck hos både uppdragsgivare och sina kollegor, trots att de mest mötts digitalt. Här får du läsa om tidigare erfarenheter, karriärplaner och inte minst om hennes älskade Kroatien.

Einar Mattsson: Beslut om start-pm för vårdboende i kv. Sommaren 1023.12.2021 11:05:44 CET | Blogginlägg

Einar Mattssons ambition är att tillföra vård- och trygghetsboenden för äldre i kvarteret Sommaren 10. Det ger också möjligheten att rusta upp den kulturhistoriskt viktiga Hovings Malmgård och tillföra platsen en passande verksamhet. Vi ser framför oss att huset såväl som platsen äntligen kan nyttjas av fler stockholmare och besökare. Den 20 december fattade Stadsbyggnadsnämnden beslut om ett så kallat start-pm för att påbörja arbetet med en ändring av detaljplanen för platsen. Starten på det arbetet är avhängigt ett beslut om markanvisning i Exploateringsnämnden.

”Du rör dig framåt genom att testa dig fram och utmana dig själv” — fredagsporträttet med Fredrika Svensson17.12.2021 10:10:59 CET | Blogginlägg

Hon älskar att laga mat lika mycket som hon älskar analyserande av siffror. Här möter vi Fredrika Svensson som idag är hyresadministratör på den avdelning inom koncernen som jobbar med ekonomisk förvaltning. Med stort mod och framåtanda tar hon sig an utmaningar hon möter och kanske sjunger hon på ”Keep on walking”-låten som har en speciell plats i hennes liv. Lär känna vår tyskättade schlagerfantast.

“En av anledningarna att jobba här var möjligheterna att utvecklas”— fredagsporträttet med Marielle Forstadius10.12.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Glad, positiv och med stort kundfokus tar Marielle sig an rollen som uppdragsansvarig fastighetsförvaltare. Hon har stor kunskapstörst och har ständigt fördjupat sin kompetens med relevanta utbildningar. Ljudböcker, appen Forest och den stora familjen fyller Marielle med glädje, fokus och återhämtning. Det blev ingen flygvärdinnekarriär, utan i stället en lyckad yrkesbana i pappas fotspår.