Ledare: Fordon är viktiga för hela samhället!

Bilen, lastbilen, husbilen och husvagnen hjälper till att lösa problem för både privatpersoner och företag när det gäller Corona-krisen, transportbehovet och semesterresande. Vi måste stärka fordonens rykte och visa hur viktiga de är för samhället.

Trots att hela fordonsbranschen arbetar hårt både med nya drivlinor och utsläpp på förbränningsmotorerna får fordon oförtjänt kritik. Den rådande fordonsfientligheten borde i och med denna kris få ett snabbt slut.

Under den kris som vi nu befinner oss i påminns vi ständigt om hur viktigt det är att undvika folksamlingar och trängsel. Vi bör därför undvika att åka med kollektivtrafiken för att minska risken för smittspridning. Flyg, tåg och bussbolag erbjuder allt färre resor och människor önskar resa kollektivt i allt mindre omfattning än tidigare.

För många stundar snart sommarsemestern men endast få av oss kommer att kunna resa som vi är vana vid. För många kommer detta bli en viktig påminnelse om hur viktig bilen, husbilen och husvagnen är. Många familjers vardag och semesterfirande är beroende av tillgång till bilen, husbilen och husvagnen.

Strategin från myndigheter och en del politiker har under de senaste två decennierna varit att planera för minskad bilism. Denna strategi måste nu få ett slut. I stället bör staten, regioner och kommuner inse att bilens tid är nu och även i framtiden. Sverige behöver en attitydförändring!

Fler kommuner borde stimulera resandet med bil, husbil och husvagn. Ta bort trängselskatten, införa fri parkering och underlätta resandet med bilen, och därmed minska risken för smitta.  Den förmånsbeskattning av anställda som har fri parkering eller garageplats vid arbetet, borde tas bort helt och hållet. Att kunna ta sig till jobbet på ett säkert sätt är ingen förmån, utan en nödvändighet.

Regeringen borde inse fördelarna och ta bort Bonus-Malus som fullständigt sänker bil och husbilsbranschen, istället för att stimulera den. Bilen och husbilen blir inte mindre viktiga när Corona-krisen är över. De lättnader som borde införas borde också göras permanenta.

Undertecknad:

Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)
och ordförande Verkstadsföretagarna

Ny kunskap krävs omgående hos i första hand all blåljuspersonal18.5.2020 09:58:58 CESTNyheter

- Jag har under flera år arbetat med frågor som rör risker med gas och el-fordon, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Det sker färre olyckor med gasfordon än med konventionella bränslen, vilket är naturligt då det inte finns så många gasfordon jämfört med de som drivs av fossilt bränsle. Gasbussolyckan i Örebro som inträffade under förra veckan sätter återigen fokus på säkerhet och gasfordon.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ingår samarbete med AutoNytt!13.5.2020 11:21:31 CESTPressmeddelande

Fordonsnyheter gillar de flesta i vår bransch och nu kan SFVF säkerställa att våra medlemmar blir uppdaterade genom vårt nya samarbete med AutoNytt. För att våra medlemmar ska ha bästa förutsättningar har SFVF och AutoNytt ingått ett informationsutbyte för att säkerställa att både SFVF:s och AutoNytts medlemmar har den bästa informationskanalen, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Ny kvalitetsstandard krävs för bilskadereparationer11.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

- Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Tyvärr arbetar man idag med plåt och lack på ett i många fall ”spretigt” sätt utan klara regler. Men det finns redan nu ett internationellt uppskattat system som skulle kunna eliminera fusk och dålig kvalitet. Systemet heter Eurogarant, används sedan många år i en rad europeiska länder och har introducerats i Sverige av SFVF, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, (Sveriges Fordonaverkstäders Förening).

Fordonsbranschen är i behov av fler Diagnostekniker, en kompetens som ökar lönsamheten28.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Vi har en bransch under omställning. Snabb teknisk utvecklingstakt ökar efterfrågan av kompetens i framkant. Tillgången till rätt kompetens är därmed inte längre en utmaning för framtiden. Behovet av diagnostekniker är redan idag ett faktum. Bristen på teknisk kunskap har redan kommit att bli en orsak till att verkstäder tackar nej till jobb och detta får vi inte acceptera. Att vidareutbilda sig till diagnostekniker är ett smart karriärval för den enskilde mekanikern.