Ledare: Fordon är viktiga för hela samhället!

Bilen, lastbilen, husbilen och husvagnen hjälper till att lösa problem för både privatpersoner och företag när det gäller Corona-krisen, transportbehovet och semesterresande. Vi måste stärka fordonens rykte och visa hur viktiga de är för samhället.

Trots att hela fordonsbranschen arbetar hårt både med nya drivlinor och utsläpp på förbränningsmotorerna får fordon oförtjänt kritik. Den rådande fordonsfientligheten borde i och med denna kris få ett snabbt slut.

Under den kris som vi nu befinner oss i påminns vi ständigt om hur viktigt det är att undvika folksamlingar och trängsel. Vi bör därför undvika att åka med kollektivtrafiken för att minska risken för smittspridning. Flyg, tåg och bussbolag erbjuder allt färre resor och människor önskar resa kollektivt i allt mindre omfattning än tidigare.

För många stundar snart sommarsemestern men endast få av oss kommer att kunna resa som vi är vana vid. För många kommer detta bli en viktig påminnelse om hur viktig bilen, husbilen och husvagnen är. Många familjers vardag och semesterfirande är beroende av tillgång till bilen, husbilen och husvagnen.

Strategin från myndigheter och en del politiker har under de senaste två decennierna varit att planera för minskad bilism. Denna strategi måste nu få ett slut. I stället bör staten, regioner och kommuner inse att bilens tid är nu och även i framtiden. Sverige behöver en attitydförändring!

Fler kommuner borde stimulera resandet med bil, husbil och husvagn. Ta bort trängselskatten, införa fri parkering och underlätta resandet med bilen, och därmed minska risken för smitta.  Den förmånsbeskattning av anställda som har fri parkering eller garageplats vid arbetet, borde tas bort helt och hållet. Att kunna ta sig till jobbet på ett säkert sätt är ingen förmån, utan en nödvändighet.

Regeringen borde inse fördelarna och ta bort Bonus-Malus som fullständigt sänker bil och husbilsbranschen, istället för att stimulera den. Bilen och husbilen blir inte mindre viktiga när Corona-krisen är över. De lättnader som borde införas borde också göras permanenta.

Undertecknad:

Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)
och ordförande Verkstadsföretagarna