Ledningsförändring i SFVF

Claes Åström lämnar SFVF och lämnar från idag alla sina uppdrag som VD i föreningen. SFVFs styrelseordförande Bo Ericsson kommer tills vidare att ta över ledningen av den löpande verksamheten som tillförordnad VD i SFVF.

Öppet brev till Infrastrukturminister Tomas Eneroth27.7.2022 13:32:16 CEST | Pressmeddelande

Låt kontrollbesiktning av bilar ske på bilverkstäder Låt bilverkstäder utföra en säkerhetskontroll motsvarande en kontrollbesiktningen i glesbygd så bilägare slipper åka långa sträckor för att få bilen besiktigad. Utöver att det är en klar miljöfördel säkras tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet. Det enda som krävs är en föreskrifts förändring av Transportstyrelsen, sen kan verkstäder göra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning

Även bilverkstäder ska ses som en resurs i ny EU-förordning för batteriåtervinning14.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Europaparlamentet och Europeiska Rådet ska fatta beslut om en ny förordning för batterier och förbrukade batterier, samt om upphävande av direktiv 2006/66/EG och om ändring av förordning (EU) 2019/1020. Rätt utformad kan den nya EU-förordningen ta tillvara på den service och resurs som även bilverkstäder kan utgöra för underhåll och återvinning av elbilars batterier.