Ledningsförändring i SFVF

Claes Åström lämnar SFVF och lämnar från idag alla sina uppdrag som VD i föreningen. SFVFs styrelseordförande Bo Ericsson kommer tills vidare att ta över ledningen av den löpande verksamheten som tillförordnad VD i SFVF.

Sveriges Bildelsgrossister Förening och Sveriges Fordonsverkstäders Förening aviserar samgående – bildar helt ny branschorganisation för fordonseftermarknaden22.9.2022 09:06:47 CEST | Pressmeddelande

De båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, har undertecknat en avsiktsförklaring om samgående. En helt ny branschorganisation för leverantörer av bildelar och tillbehör till fordonseftermarknaden och bilverkstäder kommer att se dagens ljus.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening utbildar konsumentvägledare!26.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

”Att hänga med i den tekniska utvecklingen är inte lätt för en konsumentvägledare”, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF och f d konsumentvägledare. SFVF startade redan för några år sedan föreläsningar i Praktisk Bilverkstad och nu växlar vi upp våra utbildningar för konsumentvägledare. Behovet av utökad kompetens ökar i och med digitalisering, elektrifiering och förändrad lagstiftning.

Öppet brev till Infrastrukturminister Tomas Eneroth27.7.2022 13:32:16 CEST | Pressmeddelande

Låt kontrollbesiktning av bilar ske på bilverkstäder Låt bilverkstäder utföra en säkerhetskontroll motsvarande en kontrollbesiktningen i glesbygd så bilägare slipper åka långa sträckor för att få bilen besiktigad. Utöver att det är en klar miljöfördel säkras tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet. Det enda som krävs är en föreskrifts förändring av Transportstyrelsen, sen kan verkstäder göra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning