Ledningsförändringar i AB Sveriges Säkerställda Obligationer (publ)

Vid en extra bolagsstämma i AB Sveriges Säkerställda Obligationer (publ) (SCBC) den 25 november 2021 valdes Mikael Inglander till styrelseledamot. Vid styrelsemöte samma dag utsågs Fredrik Jönsson till vd för SCBC.

Förändringarna genomförs med anledning av att Mikael Inglander utsetts till tillförordnad vd för SBAB Bank AB (publ). Han ersätter därmed Klas Danielsson i styrelsen. Fredrik Jönsson tillträder som vd per den 26 november 2021 och ersätter Mikael Inglander, tidigare vd.

Fredrik Jönsson är chef för Treasury på SBAB Bank AB (publ) och har arbetat totalt 14 år inom Treasury på SBAB.

AB Sveriges Säkerställda Obligationer (publ), med engelsk firma The Swedish Covered Bond Corporation, ”SCBC”, är ett helägt dotterbolag till statsägda SBAB Bank AB (publ). SCBC är ett kreditmarknadsbolag vars huvudsakliga verksamhet är att emittera säkerställda obligationer på den svenska och internationella marknaden.

Riksbanken tvingas troligen till lappkast20.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

De längre marknadsräntorna har gått upp snabbt sedan årsskiftet i kölvattnet av kraftigt stigande inflation. Det har dragit upp även de längre bundna bostadsräntorna som också väntas fortsätta uppåt. I januari 2025 väntas den femåriga bostadsräntan uppgå till 3 procent jämfört med dagens 1,7 procent. Sannolikheten för en reporäntehöjning redan i år och därmed även höjda rörliga bostadsräntor i närtid har ökat markant, men Riksbanken spås ändå vänta till i februari 2023 för att slippa ett alltför tvärt lappkast. Fönstret att binda räntan billigt håller också på att stängas. Det är några av slutsatserna i SBAB:s rapport Boräntenytt nr 1, 2022 som publiceras idag.

Brett fallande bostadspriser i december3.1.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande

Huspriserna sjönk i alla regioner i december och allra mest i Storgöteborg följt av Norra Sverige. Lägenhetspriserna föll i fyra av sex regioner och som mest i Norra Sverige. Prisnedgångarna på både hus och lägenheter i Norra Sverige de senaste tre månaderna sticker ut jämfört med övriga regioner. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under december.

Trögare marknad för små än för stora lägenheter under 202110.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

SBAB har kartlagt hur bostadsrättsmarknaden, sorterat på olika lägenhetsstorlekar, utvecklades under 2021. För att försöka fånga upp eventuella pandemieffekter har årets siffror jämförts med 2019 med fokus på antal budgivare, förmedlingstid och andel prissänkta bostadsrätter. Sammanställningen visar att det under året varit trögare att förmedla ettor jämfört med övriga bostadsstorlekar, men att det inte varit någon generell försämring för ettor jämfört med innan pandemin, med undantag för marginellt färre budgivare.