Legaris Crianza 2018 från Ribera del Duero i Systembolagets tillfälliga sortiment

För tredje året på raken gör nu Legaris Crianza från Ribera del Duero ett besök i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 7 september släpps den strålande årgången 2018, som gör sig perfekt till höstens smakrika kötträtter. Alk.halt: 15 % vol. | Art.nr: 95004 | Volym: 750 ml | Pris 179 kr

Den spanska regionenRibera del Duero är en av anledningarna till att svenskar numera kan fler regioner än Rioja. Den nordliga regionen har haft vinproduktion i flera tusen år, men fick sin ursprungskyddande Denominaicion de Origen så sent som år 1982. Ribera del Duero har blivit känt för sina högkvalitativa och kraftiga rödviner, som ibland beskrivs som Rioja med extra allt. Precis som i Rioja görs de flesta vinerna på druvan tempranillo, som här går under namnet tinto fino. I regionens kontrastrika klimat får druvan lite mindre bär, tjockare skal och högre sockerinnehåll, vilket ger kraftfulla viner med god lagringspotential och lite högre alkoholhalt.

VinerietLegarisstartades och byggdes av Codorníugruppen 1999 och vinmakare Jorge Bombín vill uttrycka modern utveckling kombinerat med regional stolthet och tradition. Legaris Crianza 2018är ett utmärkt exempel på varför Ribera del Duero blivit en av de mest ansedda regionerna. Vinet gjort på 90 procent tinto fino och 10 procent cabernet sauvignon från flera olika vingårdar. Varje vinläges unika jordmån och förutsättningar bidrar till att ge vinet komplexitet. Extra nyansrikedom kommer även från 12 månaders lagring på ekfat.

Resultatet är ett vin med stor och intensiv doft av mörk frukt, ekfat, mintchoklad och torkade örter. Smaken har en imponerande balans av frukt, fat, fyllighet och tanniner. Det här är ett rejält vin för rejäla klunkar och till rejäl mat. Fram med hängmörad biff eller saftigt grillad fläskkarré. Vinet är från den strålande årgången 2018 och är en lagringsduglig pjäs som förtjänar en vända på karaff. Servera gärna vid 16 grader.

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr

Ny kvalitetsbox i fasta sortimentet: Penley Phoenix från Australiens mest nytänkande vinsystrar26.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september lanseras en ny kvalitetsbox i Systembolagets fasta sortiment: Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 från Coonawarra i Australien. Penley Estate drivs av vinsystrarna Tolley och utmärks av nytänk och nyfikenhet. Vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018 och har den här gången gjort ett smakrikt och druvtypiskt vin med varma, mörkbäriga toner och örtig elegans. Vinet har artikelnummer: 2608 och kostar 259 kr för 2250 milliliter.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.