Lejonfastigheter bidrar till att Linköping minskar sin klimatpåverkan

På fyra år har vi minskat energianvändningen i våra fastigheter med 13,7 procent, och därmed minskat våra klimatpåverkande utsläpp. Resultatet placerar oss över globala mål. Vi har också nyligen fått vårt gröna ekonomiska ramverk godkänt.

Effektivisering
Beräknat från basåret 2015 har vi fram till idag effektiviserat vår energianvändning med totalt 13,7 procent, vilket innebär en genomsnittlig minskning med 3,4 procent per år. Det gör att vi överträffar IEA:s hållbarhetsscenario, där riktlinjen på global nivå är 3,2 procents minskning per år fram till 2040.

Den uppmätta energianvändningen rör direkt förbrukning i våra fastigheter samt medarbetarnas resor.

Gröna lån
Efterfrågan på gröna lån, där kapitalet viks åt projekt med stark miljöanknytning, ökar kraftigt. För att få ett så kallat grönt ramverk godkänt ska bolaget genomgå en tredjepartsrevidering, något som nyligen har genomförts hos Lejonfastigheter med resultatet Medium Green. Detta möjliggör för bolaget att locka till sig investerare för gröna lån.

IEA, International Energy Agency, är OECD-ländernas samarbetsorgan för energifrågor och har 30 medlemsländer.

Läs mer om vårt gröna betyg på lejonfastigheter.se.

Frågor besvaras av hållbarhetschef Maria Widfeldt, telefon 072-580 08 08, eller vd Micael Antamo, telefon 072-709 50 56.

Box 1943, Södra Stånggatan 1

Lejonfastigheter äger, förvaltar och utvecklar miljöer för offentlig verksamhet i Linköping. Vi ansvarar för 286 fastigheter som rymmer utbildning, omsorg, kultur, sport och samhällsservice.

Lejonfastigheter är ett kommunägt bolag som omsätter runt 750 miljoner kronor.

Vi har ett 70-tal medarbetare som tillsammans bygger framtidens Linköping för stadens medborgare.