Lejonfastigheter förlänger förskolornas livslängd

Grunden i Lejonfastigheters verksamhet är människorna som vistas i våra hus, och deras upplevelser av kvalitet, trygghet och trivsel. Utifrån detta har vi under året genomfört en rad underhållsinsatser i ett antal förskolor.

Under höstterminen har Lejonfastigheter avslutat renoveringsinsatserna i förskolorna Vidingsjö By, Grengatan samt Himnavägen 149. Det är tre så kallade H-dagis som under 35 veckor genomgått både en yttre och inre förvandling. Utvändigt har Lejonfastigheter dränerat och tilläggsisolerat grund och fasad. Vi har satt upp ny panel, nya fönster och där det har behövts har taken bytts.

Förlänger livslängden
Invändigt har vi bytt ytter- och mellanväggar och taken har försetts med en tjockare platta för bättre akustik. Även golven har ett nytt material som också påverkar ljudnivån. Därtill har förskolorna fått ny belysning, dörrar och inredning. Samt tillagningskök.
- Vi har inte gjort sådana här stora insatser förut i dessa förskolor. De är 40 år gamla och tack vare vår insats, och med normalt underhåll, ser jag att husen kommer att stå ytterligare 40 år, säger, Niclas Blomqvist, Lejonfastigheters projektledare för underhåll.

Under renoveringen har verksamheten fortgått som vanligt i byggnaden. Lejonfastigheter har gjort en avdelning i taget så verksamheten har fått flyttat runt i husen.
- Det har fungerat bra men krävt både logistik och stor flexibilitet hos pedagogerna. Ett gott samarbete med hantverkarna har underlättat för oss när vi flyttat in och ut på avdelningarna. Nu njuter vi alla av våra fina lokaler, säger Anneli Träff-Nilsson, förskolechef för Vidingsjö By och Grengatan.

På Himnavägen 149 har Lejonfastigheter dessutom gjort en tillbyggnad, som idag rymmer två avdelningar. Vilket gör att förskolan totalt kan husera 100 barn.
- Att få starta upp i nya och fräscha lokaler är fantastiskt inspirerande efter en intensiv period för personal, barn och föräldrar. Med ett gott samarbete tillsammans med hantverkare, som har erfarenhet av att utföra arbeten på förskolor där verksamheten är igång under tiden, har allt fungerat otroligt bra, säger Kristina Hellman, förskolechef för Himnavägen 149.

Bullkalas och ballonguppsläpp
Återinvigningarna av förskoleverksamheterna har firats ordentligt med barnen, föräldrarna och pedagogerna under hösten.
- Det var så härligt att tillsammans med barn, föräldrar och personal kunna inviga våra nyrenoverade lokaler och kunna bjuda alla som så tålmodigt varit med om renoveringen på fika, sång och ett festligt ballonguppsläpp, säger Anneli Träff-Nilsson och Kristina Hellman.