Lejonfastigheter skapar ljus med Skäggetorpselever

20.11.2015 00:00 | Lejonfastigheter AB

Imorgon, lördag, invigs årets Vinterljus. Nytt för i år är att ljuspromenaden är uppdelad på två områden – Vasastaden och Skäggetorp. Skäggetorpsskolan blir start- och/eller slutstation för Vinterljus i stadsdelen och här har Lejonfastigheter valt att förnya ljussättningen kring skolan. Och vi gör det tillsammans med eleverna på Skäggetorpsskolan.

Bland annat färgsätter vi mediatekets fönster men framför allt förvandlar vi en anonym entré till en färgsprakande huvudentré med hjälp av en ljuslåda.
- Vi fick frågan om vi ville vara med när jag precis hade gett eleverna i årskurs 8 en uppgift inom digital bildbehandling, att ta egna bilder och sedan redigera dem i ett bildbehandlingsprogram, så Vinterljus passade ju bra, säger Ann Gewecke, bildlärare på Skäggetorpsskolan.

Elevernas bilder kommer att projiceras i ljuslådan och skapa ett färgspel på marken som leder elever, lärare och besökare in i skolan. I ljuslådan används nio bilder och lotten bestämde vilka bilder det blev.
- Sedan använder vi elva bilder i mediateket och ytterligare sju bilder i några fönster på skolan, så totalt är det 27 bilder. Eleverna är stolta över att deras bilder syns och att besökare tycker att det är fint, säger Ann Gewecke.

Lejonfastigheter är stolta över samarbetet med Skäggetorpseleverna.
- Vinterljus är en härlig ljuspunkt under den mörka delen av året. Att få ge Skäggetorpsskolans kreativa ungdomar möjligheten att göra sitt avtryck i form av en installation på vår fastighet är fantastiskt, säger Angelica Falk, marknads- och kommunikationsansvarig på Lejonfastigheter.
- Ljuslådan är en permanent installation och skolan kommer att kunna förändra motivet själva, så kommande årskurser kan fortsätta att nyskapa, tillägger Angelica Falk.

Teatern och Katedralskolan
Lejonfastigheter ljussätter även Stora teatern på Platensgatan under Vinterljus. Här låter vi den inneboende kreativiteten i teatern tar klivet ut och skapar en lekfull och färgglad kuliss runt vår vackra teater.

Vinterljus går förbi vår majestätiska Katedralskolan. Och även om skolan inte ingår i promenaden har Lejonfastigheter valt att installera nya och permanenta ljuskällor runt skolan. Vi placerar ut fler lyktstolpar för ökad trivsel och skapar magi med flytande bänkar.

För ytterligare information om Lejonfastigheters Vinterljus, välkommen att kontakta: Angelica Falk, marknads- och kommunikationsansvarig, Lejonfastigheter, på telefon 013-205238 eller via e-post till angelica.falk@lejonfastigheter.se