Lek, rörelse och idrott över hela Småland 30 september

Fler än 14 000 barn från 65 skolor i 24 smålandskommuner deltar i Idrottens dag fredag den 30 september. Lek, rörelse och idrott och de positiva effekter det för med sig på både hälsa och skolresultat är i fokus.

I dag når bara 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna i Sverige den rekommenderade nivån av 60 minuters fysisk aktivitet om dagen. Idrottsrörelsen vill, med skolans hjälp, förändra det.

– Idrottens dag är viktig för att lyfta behovet av daglig fysisk aktivitet och att tillsammans stå upp för barns rätt till idrott och hälsa. Tack vare samarbete mellan skolor och idrott över hela landet kan vi nå de barn som är minst aktiva med målet att fler ska vilja idrotta hela livet, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet är huvudarrangör av och RF-SISU Småland samordnar Idrottens dag i Småland. Initiativet är en del av EU-projektet European Week of Sport vars mål är att få hela Europa i rörelse. Den 30 september genomförs European School Sport Day i hela Europa med minst 28 länder som deltar och flera hundra tusen deltagare på samma dag.

– Idrottens dag bygger viktiga broar mellan barn, skola och idrottsrörelsen och förutom aktiviteter den 30 september så pågår Rörelsesatsning i skolan under hela året. Det är en satsning för att hjälpa skolan med verktyg för daglig rörelse och för att nå de barn som är minst aktiva och som ännu inte hittat glädjen med idrott, säger Stefan Bergh.

I Småland medverkar fler skolor än något tidigare år. 65 skolor från 24 kommuner är ett rejält rekord. Totalt 14 000 barn kommer delta, vilket är en fördubbling från föregående år.

– Skolornas utbildade rörelsecoacher har gjort ett utmärkt planeringsarbete, och tillsammans med flera idrottsföreningar kan eleverna se fram mot en intressant och rolig dag. Ett utmärkt exempel är Astradskolan, Ljungby där flera lokala idrottsföreningar är på plats, säger Cecilia Wilhelmsson, på RF-SISU Småland.

Andra skolor som vi vill flagga extra för är Rydaholms skola och Silverdalens skola utanför Hultsfred.

Kronobergs- och Jönköpings län:
Cecilia Wilhelmsson
Idrottskonsulent
cecilia.wilhelmsson@rfsisu.se

Kalmar län:
Therese Möllevi
Idrottskonsulent
therese.mollevi@rfsisu.se

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.