Lena Andersson till Svenska Dagbladet

Hon är en av Sveriges främsta och mest spännande röster. Nu blir författaren och skribenten Lena Andersson fast krönikör på Svenska Dagbladets ledarsida. ”Jag är både glad och stolt över att ha rekryterat en röst som oförtrutet tillför integritet och intellekt i det offentliga samtalet”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.

Lena Andersson  blir fast krönikör på Svenska Dagbladets ledarsida, efter att i många år haft en liknande roll på Dagens Nyheter. Hennes första text publiceras på lördag. Foto: Alexandra Bengtsson/SvD
Lena Andersson blir fast krönikör på Svenska Dagbladets ledarsida, efter att i många år haft en liknande roll på Dagens Nyheter. Hennes första text publiceras på lördag. Foto: Alexandra Bengtsson/SvD

Lena Andersson behöver knappast någon närmare presentation. Hon är hyllad både som författare och krönikör, för romanen ”Egenmäktigt förfarande”, tilldelades hon Augustpriset och i höstas kom hon ut med den kritikerhyllade romanen ”Dottern”.

Lena Andersson är också en uppmärksammad röst som nu blir en del av Svenska Dagbladet. Från och med lördag tar hon plats som fast krönikör på ledarsidan, efter att i många år haft en liknande roll på Dagens Nyheter.

– Jag tycker att det finns ett resonerande förhållningssätt och en svalkande distans på Svenska Dagbladet som gör att jag gärna vill skriva för tidningen, säger Lena Andersson.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, är glad att Lena Andersson nu blir en del av Svenska Dagbladets opinionsjournalistik.

– Som läsare av Lena Andersson blir man aldrig struken medhårs, utan snarare utmanad. Man får skärpa sig, säger Tove Lifvendahl.

Svenska Dagbladet har sedan en tid tillbaka ett antal vägledande principer vad gäller tidningens arbete. De handlar bland annat om att ge flera perspektiv och respektera läsarnas förmåga att tänka själva – principer som blir allt viktigare att hålla fast vid.

– Oavsett det gäller Lena Anderssons skönlitteratur eller åsiktsartiklar finns alltid samma raka, ibland obarmhärtiga, uppriktighet i hennes texter. Medan andra kan kasta både principer och stringens överbord för att få applåder, tycks hon vara sällsynt befriad från behovet att vara till lags eller behaga den rådande åsiktsmajoriteten. I ett land vars offentlighet så ofta fångas av både flockmentalitet och grupptryck är Lena Andersson en betydande motvikt, säger Tove Lifvendahl.

Läsarna av Lena Anderssons krönikor kan förvänta sig en förtätning i texterna och en strävan efter klarhet rörande vad det egentligen är vi talar om:

– Jag intresserar mig för på vilka grunder man hyser en åsikt snarare än hur åsikten låter; vilken människosyn man utgår från, vilken rättvisesyn, om den är giltig, korrekt, rimlig; vad de antaganden rymmer som har gjorts eller borde ha gjorts innan saken framställs i form av kamp och engagemang, säger Lena Andersson.

Lena Andersson skriver sin första krönika lördagen den 28 november.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: tove.lifvendahl@svd.se.

Lena Andersson blir fast krönikör på SvD Ledare. Foto: Alexandra Bengtsson/SvD

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.