Lena Ingelstam är Diakonias nya generalsekreterare

Lena Ingelstam har valts till ny generalsekreterare för biståndsorganisationen Diakonia. Beslutet togs enhälligt under ett extrainsatt årsmöte med representanter från Diakonias huvudmän. Lena Ingelstam kommer närmast från Rädda barnen och har lång erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete.
Lena Ingelstam är Diakonias nya generalsekreterare.

Diakonias årsmöte utsåg i eftermiddags som väntat Lena Ingelstam till ny generalsekrerare för organisationen. Det formella beslutet fattades av representanter för Diakonias huvudmän, Equmeniakyrkan och Svenska Alliansmissionen.

Lena Ingelstam har stor erfarenhet av bistånds- och utvecklingssamarbete, från såväl biståndsmyndigheten Sida som från civilsamhället. Hon arbetar för närvarande som internationell chef på Rädda barnen, men började sitt internationella engagemang på Diakonia när hon 1998 sändes ut som regionchef för Sydamerika.

Lena Ingelstam kommer nu att från huvudkontoret i Alvik utanför Stockholm leda verksamheten för 282 anställda i 25 länder, som på plats samarbetar med över 400 lokala organisationer. Fokus för arbetet är mänskliga rättigheter, demokrati och jämställdhet. Lena Ingelstam är uppvuxen i och medlem av Abrahamsbergskyrkan i Bromma utanför Stockholm, vilket gör henne väl förtrogen med det församlingsliv som utgör Diakonias bas bland huvudmännens drygt 800 församlingar runt om i Sverige.

Lena Ingelstam tillträder sin tjänst den 15 juni.

Pether Nordin, styrelseordförande Diakonia, 0730-22 26 21
Lena Ingelstam, via Diakonias pressnummer 08-453 69 33, media@diakonia.se

Lena Ingelstam är Diakonias nya generalsekreterare.