Lena Philipson blir chefredaktör för Skånska Dagbladet

Lena Philipson            Foto: Emil Langvad
Lena Philipson Foto: Emil Langvad

Idag är Lena Philipson chef för Sydsvenskans redaktion i Lund, där hon fokuserat på att göra lokaljournalistik på ett modernt och digitalt anpassat sätt. Hon har haft olika chefsbefattningar på flera olika tidningar de senaste tio åren och är van både vid att fatta svåra publicistiska beslut och att jobba mot tydligt uppsatta mål.

“Jag är glad över att komma tillbaka till Skånskan. Tidningen var en av mina första arbetsplatser som journalist, jag har varit runt på i princip alla redaktioner som vikarie. Mitt jobb nu blir att använda koncernens styrka på bästa sätt, för att reportrarna och redaktörerna ska kunna fokusera på kärnan: lokaljournalistik och Skånskans röst. Vi ska satsa på digital utveckling och närhet till läsarna”, säger Lena Philipson.

Bonnier News Local förvärvade tillsammans med Gota Media Skånska Dagbladet och systertidningen Norra Skåne i somras. Medan Norra Skåne blir en del av Kristianstadsbladet kommer Skånska Dagbladet att drivas vidare som en egen titel med egen redaktion. Strategin blir densamma som för övriga titlar inom Bonnier News Local; att växa antalet digitala prenumeranter genom att göra journalistiken på ett sätt som tilltalar nya och yngre grupper.

Lena Philipson tillträder sitt nya uppdrag i slutet av november och kommer inledningsvis att jobba parallellt med nuvarande chefredaktör Lars Sjögren.

​​För mer information kontakta:
Pia Rehnquist, redaktionell chef Bonnier News Local, 0703-781042
Lena Philipson, tillträdande chefredaktör Skånska Dagbladet, 0707-134106

FAKTA Skånskan/Bonnier News Local
Den nya redaktionen för Skånskan består av 24 medarbetare plus chefredaktör. Redigering av papperstidningen kommer ske på annat ställe inom Local. De två huvudorterna är Malmö och Eslöv, fokus digitalt kommer ligga på Mellanskåne där de tre största kommunerna är Eslöv, Höör och Hörby. Bonnier News Local består av drygt 40 prenumererade tidningar och har närmare 500 000 prenumeranter.

Lena Philipson            Foto: Emil Langvad
Lena Philipson Foto: Emil Langvad
Pia Rehnquist             Foto: Albin Brönmark
Pia Rehnquist Foto: Albin Brönmark

Bonnier News lanserar podden Krimstad – kända kriminalfall från hela Sverige9.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag är det premiär för Bonnier News nya podcast Krimstad, som utifrån ett lokalt perspektiv berättar om några av de senaste årens mest uppmärksammade kriminalfall. Krimstad skapas av lokaltidningsreportrarna som var med och bevakade fallen. – I Krimstad kan vi förena kraften i den lokala närheten med möjligheten att sprida dessa historier till fler, säger Viktor Ahldén, producent i centrala poddteamet på Bonnier News.