Lennart Bång är tillbaka med kortfilm om Sverige!

Idag släpper filmproducenten och spoken word artisten Lennart Bång en ny kortfilm - "Vi är Sverige". Lennart Bång blev känd i TV4:s "Talang" 2009 och har sedan dess uppträtt på otaliga scener landet runt om i landet med sin underhållande spoken word. Mest känd är han dock för sin anti-mobbning kortfilm “Stå upp för de tysta” 2015 som idag visas i alla skolor.

Idag släpper filmproducenten och spoken word artisten Lennart Bång en ny kortfilm - "Vi är Sverige". Lennart Bång blev känd i TV4:s "Talang" 2009 och har sedan dess uppträtt på otaliga scener landet runt om i landet med sin underhållande spoken word. Mest känd är han dock för sin anti-mobbning kortfilm “Stå upp för de tysta” 2015 som idag visas i alla skolor.

Se filmen "Vi är Sverige" (YouTube) : Klicka här...

Den nya kortfilmen “Vi är Sverige” är ett kulturhistoriskt spoken word collage över Sverige och släpps den 22:e maj 2023. Syftet med filmen, förutom att fira Nationaldagen 500 år, är att visa allt det vackra runt om i landet. Att öka kunskapen om Sveriges kultur, natur och historia fylld med kärlek för att öka gemenskapen i Sverige.

Filmen är huvudsakligen framtagen av Lennart Bång samt Javier Vilar Ehrlin med hjälp av Lyione Media. Musiken är komponerad av Glen Gabriel. Lennart har tillsammans med Javier rest genom hela Sverige i ett år, från Treriksröset till Smygehuk, från Kebnekaises topp till Hornavans djup och filmat över 200 vackra scener över Sverige. De vackra filmscenerna illustrerar Lennarts kärleksdikt till Sverige som tillsammans med Glens gripande orkestrala specialskrivna verk skapar magi. Ett Epos över Sverige.

Lennart Bång debuterade som spoken word artist 2008 efter en finalplats i SM i Poetry Slam i Helsingborg 2007, samma år som han turnerade med Thomas Järvheden i showen "Seriöst roligt". 2009 kom han till semifinal i "Talang" med sin smarta och underhållande spoken word. Han har sedan dess trollbundit sin publik med satiriska samhällsbetraktelser på firmafester, festivaler, klubbar och teatrar mm. Han grundade tillsammans med Lukas Duczko Sveriges första spoken word klubb som senare sändes på ZTV. Lennart är även en seriös talare, som t ex invigningstalare på Peace & Love festivalen 2011 i temat Tro, Hopp & Kärlek. Eller med sin berörande anti-mobbning spoken word kortfilm “Stå Upp för de Tysta” 2015 som inte bara gick viral online utan som han även skänkte gratis till alla skolor för att motverka mobbning.

Javier V.E har skapat film som fotograf, regissör och klippare sedan 2003. Mest känd är Javier dock för Stå Upp för de Tysta som han skapade tillsammans med Lennart 2015. Javier har producerat tiotals musikfilmer bl a för Koreanska band som VAV och Ravi. Han har även varit med på foto teamet bakom långfilmen Kungen av Atlantis, och andra kortfilmen Hjärterummet och Miss Inga Issues. De senaste åren har Javier samarbetat med produktionsbolaget Lyione Media där han i rollen som fotograf, filmatiserat allt från reklamfilm till spelfilm.

Glen Gabriel har komponerat musik till film- och TV sedan 2006 och tonsatt över 30 långfilmer, bl a James Camerons ”The Game Changers”. Glens verk har samlat 24 vinster och 21 nomineringar i prestigefyllda internationella musikprisshower och renderat 2 placeringar på prestigefyllda Billboardlistan i USA. Han har släppt 5 soloalbum inspelade i legendariska Abbey Road Studios i London och hans musik har använts av fler tävlande i konståkning och gymnastik i VM, Sommar OS och Vinter OS.

LENNART BÅNG

Ytterligare info: www.lennartbang.se

Presskontakt och intervjuförfrågningar: Rickard Werecki tfn: 0707178008 pr@werecki.com

WERECKI PROMOTION COMPANY