Lernia beviljas flera nya utbildningar när Yrkeshögskolan tänker nytt

Idag presenterade Myndigheten för Yrkeshögskolan tilldelningen av det nya utbildningskoncept som de startat och som kallas ”Korta kurser och kurspaket”. Utbildningarna ska stärka möjligheten till kompetensutveckling och omställning.

De nya utbildningarna riktar sig till redan yrkesverksamma som behöver förnya sin kompetens för att behålla sitt arbete, men även för att gå vidare till nya mer avancerade arbetsuppgifter eller byta bana i arbetslivet. Myndigheten för Yrkeshögskolan gör även bedömningen att denna utbildningssatsning passar väl för dem som till exempel är korttidspermitterade och som då kan få tillfälle att kompetensutveckla sig.

- Det är otroligt glädjande för Lernia att vi får fortsatt förtroende av Myndigheten för Yrkeshögskolan som leverantör inom dessa områden och dessutom får möjlighet att starta flexibla utbildningar både gällande studieform och studietakt mot företag och yrkesverksamma. Inte minst nu är detta ett ypperligt tillfälle för företagen att höja kompetensen hos permitterad personal med högaktuella utbildningar, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef Lernia Yrkeshögskola.

Under 2020 och 2021 startar Lernia löpande följande nya utbildningar:

• Azure administration för servertekniker i Stockholm och Malmö, 60 YH poäng
  • Agila arbetsmetoder & DevOps för utvecklare i Malmö, 40 YH poäng
  • Energieffektivisering genom samordning, återvinning och optimering av ventilationssystem i Piteå, 80 YH poäng
  • Automation PLC inom energiproduktion i Piteå, 50 YH poäng
  • El och hydraulik för effektiv elproduktion i Piteå och Sundsvall, 60 YH poäng

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Ny satsning ska hjälpa Ljungbys arbetssökande till jobb25.1.2021 07:35:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Ljungby ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Komvuxutbildningar i Stockholm ska bidra till att fler kommer in på arbetsmarknaden under och efter coronapandemin30.12.2020 13:22:03 CETPressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och utbildning för vuxna pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till eller komma in på arbetsmarknaden. Lernia satsar på vuxenutbildning i Stockholm inom ett flertal områden. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Lyckseles arbetssökande till jobb21.12.2020 13:58:06 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lycksele med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Vimmerbys arbetssökande till jobb21.12.2020 13:54:38 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vimmerbys med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.