Lernia och Toyota i samarbete för att säkra behovet av truckförare

Logistikbranschen växer och behovet av bland annat ansvarsfulla truckförare ökar snabbt. För att säkra behovet av kompets har Lernia har fått uppdraget att sköta Toyota Material Handlings ansvarsseminarium, truckförarutbildning, utbildning av kran- & lyftredskap samt mobila arbetsplattformar i Västra Götaland, Norra Halland och Falkenberg.

Lernia har framgångsrikt i Västra Götaland bedrivit förarutbildning i många år och utbildar utbildar närmar 1000 förare varje år åt flera stora företag.

Med Lernia har Toyota en partner som har samsyn avseende hur förarutbildningar skall genomföras då vi delar synen på kvalitet samt värderingar. Vi kommer också ge Toyota tillgång till flera orter att genomföra utbildning på, det är mycket positivt för kunderna och att deltagare som får närmre till utbildningen, säger Mats Stavmyr säljchef utbildning i Västsverige på Lernia.

Toyota och Lernia har många gemensamma kunder och tanken är att samarbetet ska ge Toyotas dessa och framtida kunder bättre synergieffekter och en effektiv kompetensförsörjning. Logistikbranschen växer och utvecklingen går fort. Samarbetet är ett led för att säkerställa behovet av truckförare till den växande branschen och de nya logistikcentraler som öppnas.

Vi ser detta som inledningen på ett större samarbete och som på sikt kan omfatta även andra delar i våra respektive organisationer, säger Stefan Elfqvist Produktchef Förarutbildning & Säkerhet på Toyota Material Handling.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Vi bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Toyota har bedrivit truckförarutbildning sedan 70-talet och medverkar i arbetsgruppen för utbildningsfrågor inom branschorganisationen Maskinleverantörerna. Denna grupp arbetade fram läroplan TLP 2 (Truckläroplan 2001). Representanter från Toyota ingick även i den arbetsgrupp som utarbetat TLP 10, den nya truckläroplan som gäller sedan 2011-01-01 och belyser på ett mera ingående sätt hur väsentlig en adekvat förarutbildning är för att motverka risker, minska godsskador och öka effektiviteten.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.

Skåningar har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Skåningar har dock svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Stockholmare har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:11Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Stockholmare har svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Västerbottningar har lättast i Sverige att bli vän med personer av annan politiskåsikt.2.7.2018 08:42Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Västerbottningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Norrlänningar har lättare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 08:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Norrlänningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Boende i Västra Götaland har lättare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 08:03Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Boende i Västra Götaland har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.