Lernia och Toyota i samarbete för att säkra behovet av truckförare

Logistikbranschen växer och behovet av bland annat ansvarsfulla truckförare ökar snabbt. För att säkra behovet av kompets har Lernia har fått uppdraget att sköta Toyota Material Handlings ansvarsseminarium, truckförarutbildning, utbildning av kran- & lyftredskap samt mobila arbetsplattformar i Västra Götaland, Norra Halland och Falkenberg.

Lernia har framgångsrikt i Västra Götaland bedrivit förarutbildning i många år och utbildar utbildar närmar 1000 förare varje år åt flera stora företag.

Med Lernia har Toyota en partner som har samsyn avseende hur förarutbildningar skall genomföras då vi delar synen på kvalitet samt värderingar. Vi kommer också ge Toyota tillgång till flera orter att genomföra utbildning på, det är mycket positivt för kunderna och att deltagare som får närmre till utbildningen, säger Mats Stavmyr säljchef utbildning i Västsverige på Lernia.

Toyota och Lernia har många gemensamma kunder och tanken är att samarbetet ska ge Toyotas dessa och framtida kunder bättre synergieffekter och en effektiv kompetensförsörjning. Logistikbranschen växer och utvecklingen går fort. Samarbetet är ett led för att säkerställa behovet av truckförare till den växande branschen och de nya logistikcentraler som öppnas.

Vi ser detta som inledningen på ett större samarbete och som på sikt kan omfatta även andra delar i våra respektive organisationer, säger Stefan Elfqvist Produktchef Förarutbildning & Säkerhet på Toyota Material Handling.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Vi bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Toyota har bedrivit truckförarutbildning sedan 70-talet och medverkar i arbetsgruppen för utbildningsfrågor inom branschorganisationen Maskinleverantörerna. Denna grupp arbetade fram läroplan TLP 2 (Truckläroplan 2001). Representanter från Toyota ingick även i den arbetsgrupp som utarbetat TLP 10, den nya truckläroplan som gäller sedan 2011-01-01 och belyser på ett mera ingående sätt hur väsentlig en adekvat förarutbildning är för att motverka risker, minska godsskador och öka effektiviteten.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kommunalarbetare har lättast att få vänner18.5.2018 09:34Pressmeddelande

36 frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Anställda inom kommuner anser att det är lättare att få nya vänner än privatanställda. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt visar en global studie att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en kurs med 36 forskningsbaserade frågor som ska göra svenskarna bättre på att få vänner.

36 nya frågor ger dig vänner på resan!18.5.2018 09:06Pressmeddelande

Lernia lanserar interaktionskurs för att göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Att känna sig ensam på resande fot är inte ovanligt, och enligt en årlig studie från Expat Insider är svenskar också sämst i världen på att skaffa nya vänner*. För att råda bot på problemet lanserar nu bemannings- och utbildningsföretaget Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), med 36 forskningsbaserade frågor som ska leda till vänskap.

Goda relationer till kollegorna viktigare än lönen18.5.2018 08:38Pressmeddelande

36 frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Att ha bra relationer till sina kollegor är viktigast för att trivas på jobbet. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt visar en global studie att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner*. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en interaktionskurs med 36 frågor som ska får svenskarna att blir bättre på att få vänner.

Kärlek och vänner viktigast för att må bra17.5.2018 08:33Pressmeddelande

36 nya frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Mer än var tredje svensk tycker goda kärleksrelationer är viktigast för att må bra och fler än var fjärde att goda vänner rankas högst. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt är vi svenskar sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en interaktionskurs som ska ge svenskarna fler vänner.