Lernia på Jobbfestivalen - ska hjälpa fler hitta jobb

Lernia deltar på Jobbfestivalen den 14 september i Kungsträdgården för att hjälpa människor som står utanför arbetsmarknaden. Lernia har lång erfarenhet av att arbeta med personer som inte har svenska som modersmål och erbjuder en rad anpassade tjänster för gruppen.

Behovet av medarbetare är stort över hela landet. Många företag och organisationer har stora utmaningar med att finna arbetskraft, samtidigt som stora grupper befinner sig i arbetslöshet. Jobbfestivalen i Kungsträdgården den 14 september 2022 är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare.

- Vi vill visa på de vinster som näringslivet har att vinna på ett förändrat förhållningssätt till kompetensförsörjning samtidigt som vi även vill visa på de möjligheter som finns med att förändra metodiken vid rekrytering. Kungsträdgården blir under festivalen en central plattform för arbetsgivare att möta tusentals nya medarbetare, säger Mats Wernheim, Initiativtagare till Jobbfestivalen.

Lernia är en av de aktörer som kommer finnas på Jobbfestivalen, där man har möjlighet att träffa handledare och rekryterare för att snabbt få vägledning till ett jobb eller en utbildning som ska leda till jobb.

- Ibland finns det perfekta jobbet att söka direkt, ibland kan man behöva stöd och hjälp, till exempel genom Rusta och matcha. Det finns också många yrkesutbildningar som kan vara vägen till jobbet. Oavsett så finns vi på Lernia på plats för att hjälpa människor att hitta rätt, säger Cecilia Hedin, hållbarhetschef på Lernia.

För att kunna bemöta de utmaningar som många personer som inte har svenska som modersmål möter när de ska söka nytt jobb har Lernia utvecklat en rad verktyg. Bland annat erbjuder man stöd för att lära sig använda dator, språkkurser i svenska samt viktig information om arbetsmarknaden på olika språk. I matchningsprocessen ser man också till att presentera deltagaren för arbetsgivare som har medarbetare som behärskar olika språk och man använder AI-teknologi för att hitta fler jobb snabbare.

- Med rätt verktyg vill vi bidra till att alla ska ha en chans att få ett jobb. Något vi utgår ifrån är förståelse för olika individers situation, och just därför är vi så glada att vara en del av Jobbfestivalen vars ledord är mångfald och inkludering, säger Cecilia Hedin.

Maher Hammadi Hasson, platschef på Lernia i Stockholm deltar i panelsamtalet Bemanningsbranschen är en stark motor för integration på arbetsmarknaden, stora scenen kl 14:00

- 36% av dem som Lernia i Stockholm anställde 2021 fick sitt första jobb i Sverige via oss. Vi ser verkligen hur bemanning är vägen in på svensk arbetsmarknad. Samtidigt ser vi hur våra kunder efterfrågar arbetskraft och att vi kan, genom t ex rekryteringsutbildningar, bygga över de kompetensglapp som kan finnas, säger Maher Hammadi, platschef på Lernia.

WeWork, Regeringsgatan 29

Om Lernia
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska arbetsmarknaden i över 20 år. Lernia omsatte 2,9 miljarder kronor 2021 och finns på över 80 orter. Vi utbildade och coachade 19 000 personer och förmedlade 10 800 bemanningskonsulter. Under året bidrog Lernia till att över 14 000 personer fick ett nytt arbete. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Bara var fjärde i Blekinge län är optimistisk över arbetsmarknadens utveckling i länet – var femte rädd att förlora jobbet1.11.2022 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Det turbulenta ekonomiska läget påverkar många i Blekinge län – 78 procent känner sig oroliga över att det ska påverka privatekonomin. Det är en större andel oroliga än i något annat län. Skillnaden i optimism är som tydligast vid jämförelser med de nordligaste länen. I Norrbotten och Västerbotten ser hela 67 procent, respektive 54 procent positivt på arbetsmarknadens utveckling i den egna regionen, jämfört med bara 26 procent i Blekinge. Det visar en ny undersökning med över 5000 svenskar som Demoskop genomfört på uppdrag av bemannings-, utbildnings- och matchningsföretaget Lernia.

Lernias delårsrapport 1 januari - 30 september 2022: Intäktsrekord för Bemanning men fortsatta utmaningar för Utbildning27.10.2022 18:55:27 CEST | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för delårsperioden var 16 procent högre jämfört med samma period föregående år och koncernens rörelseresultat uppgick för delårsperioden till 49 (148) mkr. Det försämrade rörelseresultatet beror huvudsakligen på engångseffekter hänförliga till minskad återbetalning av Avtalsgruppsförsäkringar, lägre sjuklönestöd samt en resultatförsämring för utbildningsverksamheten.

Oro för ekonomin i söder men optimism i norr – geografiska skillnader i synen på arbetsmarknaden25.10.2022 14:29:30 CEST | Pressmeddelande

Det turbulenta ekonomiska läget påverkar många svenskar – en klar majoritet, 64 procent, känner sig oroliga över att det ekonomiska läget ska påverka privatekonomin och var femte svensk tror på en negativ utveckling på arbetsmarknaden. Men det finns geografiska skillnader – i norra Sverige, är oron inte lika påtaglig. I Norrbotten och Västerbotten ser mer än hälften, 67 procent, respektive 54 procent positivt på arbetsmarknadens utveckling i den egna regionen, jämfört med riket i stort där endast 40 procent svarar samma. Det visar en ny undersökning med över 5000 svenskar som Demoskop gjort på uppdrag av bemannings, matchning- och utbildningsföretaget Lernia.