Lernia rekryterar Åsa Lundell som ny marknadschef i koncernledningen

Åsa Lundell blir ny marknadschef i koncernledningen för Lernia. Hon får ett helhetsansvar för koncernens varumärke, marknadsföring och kommunikation samt för hållbarhetsarbetet kopplat till varumärket. Åsa Lundell tillträder tjänsten 17 januari 2022.

Åsa Lundell har lång erfarenhet av att förnya och utveckla starka varumärken, skapa framgångsrik kommunikation och öka tillväxten inom olika branscher med hög förändringstakt som media, tech och e-handel. Ett viktigt uppdrag på Lernia blir att utveckla företagets digitala närvaro med ett starkt målgruppsfokus och ett kreativt, datadrivet arbetssätt.

- Lernia är en nyckelspelare på den svenska marknaden för att hjälpa fler människor till utbildning och arbete, och bidrar på ett konkret sätt till ett inkluderande och hållbart samhälle, säger Åsa Lundell. Jag ser mycket fram emot att få bli en del av Lernia och tillsammans med mina nya kollegor utveckla ett så starkt och viktigt varumärke för att växa och nå ännu fler, inte minst unga och människor som kommit till Sverige från andra länder.

Närmast kommer Åsa Lundell från en roll som kommunikationschef i företagsledningen på UR där hon ansvarat för bolagets varumärke, kommunikation och analys. Tidigare har hon bland annat varit marknadschef på PwC, global produktchef på TradeDoubler och digital strategikonsult på Connecta.

- Vi är mycket glada att välkomna Åsa Lundell till Lernia. Hennes erfarenhet inom digitalisering är viktig då både bemannings-, utbildnings- och matchningsbranschen genomgår en stor digital förändring, säger Anders Uddfors, VD på Lernia. Åsa har en bevisad förmåga att leda transformation i en snabbrörlig och föränderlig omvärld, och hon är en mycket kompetent och uppskattad ledare. Med Åsas egenskaper och erfarenhet stärker vi förmågan att nå ut med Lernias erbjudande på ett relevant sätt, fortsätter Anders Uddfors.

Åsa Lundell tillträder som marknadschef 17 januari 2022, då hon efterträder nuvarande marknadschef Eva Ternström som lämnar Lernia för nytt uppdrag på Attendo.

WeWork, Regeringsgatan 29

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Bara var fjärde i Blekinge län är optimistisk över arbetsmarknadens utveckling i länet – var femte rädd att förlora jobbet1.11.2022 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Det turbulenta ekonomiska läget påverkar många i Blekinge län – 78 procent känner sig oroliga över att det ska påverka privatekonomin. Det är en större andel oroliga än i något annat län. Skillnaden i optimism är som tydligast vid jämförelser med de nordligaste länen. I Norrbotten och Västerbotten ser hela 67 procent, respektive 54 procent positivt på arbetsmarknadens utveckling i den egna regionen, jämfört med bara 26 procent i Blekinge. Det visar en ny undersökning med över 5000 svenskar som Demoskop genomfört på uppdrag av bemannings-, utbildnings- och matchningsföretaget Lernia.

Lernias delårsrapport 1 januari - 30 september 2022: Intäktsrekord för Bemanning men fortsatta utmaningar för Utbildning27.10.2022 18:55:27 CEST | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för delårsperioden var 16 procent högre jämfört med samma period föregående år och koncernens rörelseresultat uppgick för delårsperioden till 49 (148) mkr. Det försämrade rörelseresultatet beror huvudsakligen på engångseffekter hänförliga till minskad återbetalning av Avtalsgruppsförsäkringar, lägre sjuklönestöd samt en resultatförsämring för utbildningsverksamheten.

Oro för ekonomin i söder men optimism i norr – geografiska skillnader i synen på arbetsmarknaden25.10.2022 14:29:30 CEST | Pressmeddelande

Det turbulenta ekonomiska läget påverkar många svenskar – en klar majoritet, 64 procent, känner sig oroliga över att det ekonomiska läget ska påverka privatekonomin och var femte svensk tror på en negativ utveckling på arbetsmarknaden. Men det finns geografiska skillnader – i norra Sverige, är oron inte lika påtaglig. I Norrbotten och Västerbotten ser mer än hälften, 67 procent, respektive 54 procent positivt på arbetsmarknadens utveckling i den egna regionen, jämfört med riket i stort där endast 40 procent svarar samma. Det visar en ny undersökning med över 5000 svenskar som Demoskop gjort på uppdrag av bemannings, matchning- och utbildningsföretaget Lernia.