Lernia rekryterar Åsa Lundell som ny marknadschef i koncernledningen

Åsa Lundell blir ny marknadschef i koncernledningen för Lernia. Hon får ett helhetsansvar för koncernens varumärke, marknadsföring och kommunikation samt för hållbarhetsarbetet kopplat till varumärket. Åsa Lundell tillträder tjänsten 17 januari 2022.

Åsa Lundell har lång erfarenhet av att förnya och utveckla starka varumärken, skapa framgångsrik kommunikation och öka tillväxten inom olika branscher med hög förändringstakt som media, tech och e-handel. Ett viktigt uppdrag på Lernia blir att utveckla företagets digitala närvaro med ett starkt målgruppsfokus och ett kreativt, datadrivet arbetssätt.

- Lernia är en nyckelspelare på den svenska marknaden för att hjälpa fler människor till utbildning och arbete, och bidrar på ett konkret sätt till ett inkluderande och hållbart samhälle, säger Åsa Lundell. Jag ser mycket fram emot att få bli en del av Lernia och tillsammans med mina nya kollegor utveckla ett så starkt och viktigt varumärke för att växa och nå ännu fler, inte minst unga och människor som kommit till Sverige från andra länder.

Närmast kommer Åsa Lundell från en roll som kommunikationschef i företagsledningen på UR där hon ansvarat för bolagets varumärke, kommunikation och analys. Tidigare har hon bland annat varit marknadschef på PwC, global produktchef på TradeDoubler och digital strategikonsult på Connecta.

- Vi är mycket glada att välkomna Åsa Lundell till Lernia. Hennes erfarenhet inom digitalisering är viktig då både bemannings-, utbildnings- och matchningsbranschen genomgår en stor digital förändring, säger Anders Uddfors, VD på Lernia. Åsa har en bevisad förmåga att leda transformation i en snabbrörlig och föränderlig omvärld, och hon är en mycket kompetent och uppskattad ledare. Med Åsas egenskaper och erfarenhet stärker vi förmågan att nå ut med Lernias erbjudande på ett relevant sätt, fortsätter Anders Uddfors.

Åsa Lundell tillträder som marknadschef 17 januari 2022, då hon efterträder nuvarande marknadschef Eva Ternström som lämnar Lernia för nytt uppdrag på Attendo.

WeWork, Regeringsgatan 29

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Fler kvinnor behövs till tunga yrken – satsning från Lernia ska fylla lediga utbildningsplatser inom fordon20.1.2022 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Pandemin har inneburit en snabb ökning av arbetslösa i Sverige samtidigt som vägen till jobb via arbetsmarknadsutbildningar har visat sig vara effektiv. En yrkesbransch som skriker efter kompetens är den traditionellt sett mansdominerade fordonsbranschen, och nu satsar utbildningsaktören Lernia på att locka fler kvinnor till sina fordonsutbildningar med lediga platser runt om i landet.

Stora industrisatsningar skapar jobbtillfällen – industriteknisk utbildning startar i Skellefteå för att möta efterfrågan15.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Inom de närmsta åren ska svensk industri bli grön och regeringen räknar med över 10000 nya arbetstillfällen i norra Sverige, varav Northvolts etablering i Skellefteå står för en del. Nu har utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia fått i uppdrag av Arbetsförmedlingen att erbjuda industriteknisk utbildning i Skellefteå för att möta den framtida efterfrågan på kompetens. Utbildningen startar 1 februari 2022 och kommer att ha 30 utbildningsplatser.

Lernias delårsrapport 1 januari – 30 september 2021: Högre intäkter och ett förstärkt resultat28.10.2021 16:23:41 CEST | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för delårsperioden var 51 procent högre jämfört med samma period föregående år och rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för delårsperioden uppgick till 113 (-18) mkr. Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade med 72 procent jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick till 583 (338) mkr. Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 47 (10) mkr.

Stora satsningar på nya jobb runt om i landet – men få svenskar beredda att flytta25.10.2021 07:25:55 CEST | Pressmeddelande

Statliga och privata storsatsningar på jobb utanför storstadsregionerna förväntas ge tusentals nya arbetstillfällen framöver, inte minst i norra Sverige. Nu vill företagen och regeringen få arbetssökande att flytta dit jobben finns, men enligt en ny nationell undersökning av Demoskop på uppdrag av Lernia är få svenskar villiga att flytta för jobb. Endast tre av tio uppger att det är något man är beredd att göra. Mest benägna att flytta är unga, 47 procent i åldrarna 18-32 år svarar ja på frågan, och i gruppen unga män är det ännu fler, 53 procent, som kan tänka sig det.