Lernia satsar i Norrköping

Lernia är störst i Sverige på bemanning av yrkesarbetare. För att ytterligare stärka sin marknadsposition etablerar man sig i Norrköping. Genom att rekrytera Anette Hedberg från Manpower vill man ta en position som en av de ledande inom bemanning i Östergötland.

Norrköpingsområdet med sin industrihistoria är en viktig region för svensk industri. Lernia arbetar idag med flera av Sveriges största företag och har spetskompetens inom industriarbete, tillverkning, lager och logistik.

- Norrköpingsområdet har ett starkt näringsliv med flera intressanta industriföretag. Vi har ett brett tjänsteutbud av bemanning, rekrytering, utbildning och karriärväxlingstjänster som vi tror kommer uppskattas av företagen i Norrköping. Med våra erfarenheter och kunskaper från samarbeten med flera av Sveriges största företag, vill vi tillsammans med Norrköpings näringsliv bidra till fortsatt utveckling av kompetensförsörjningen i regionen, säger Magnus Franzén, regionchef Lernia.

Anette Hedberg rekryteras från Manpower där hon varit sedan 2003, senast i rollen som affärsområdeschef.

- Jag ser fram emot att kombinera min långa erfarenhet från branschen med att få vara med att bygga nytt. Norrköping och Östergötland är en jättespännande marknad med väldigt stor potential framförallt inom lager och logistik vilket är ett område där Lernia ligger i framkant. Jag tror att varje kund kommer kräva sin egen unika lösning vilket kommer ställa högre krav på leverantörerna, något jag ser fram emot att vara med att bidra till. Det ska bli riktigt kul att fortsätta utveckla Norrköpings näringsliv, säger Anette Hedberg.

Lernias kontor kommer att ligga på Olai Kyrkogata 50 i centrala Norrköping. Anette Hedberg tillträder som platschef i Norrköping den 1 april.

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. 2018 utbildade vi 23 000 personer och förmedlade 11 400 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Träffa Lernia i Almedalen27.6.2019 09:48:32 CESTPressmeddelande

Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett utmanande läge. Arbetsförmedlingen ska reformeras och i det så kallade januariavtalet finns en rad förslag på förändringar som berör arbetsmarknaden. Det gör att det i år känns extra viktigt att diskutera framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning under Almedalen. Vi behöver skapa förutsättningar för bättre matchning på arbetsmarknaden så att fler människor får jobb och företagen rätt kompetens.

Lernia bjuder in till seminarium om vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare arbetsmiljö29.5.2019 13:46:02 CESTPressmeddelande

Integration på arbetsplatsen är en viktig fråga för Lernia som man bl.a. jobbar med genom projektet Integration För Svenskar – en interaktionskurs som hjälper människor att knyta vänskapsband på jobbet. Den 3 juni bjuder Lernia in till frukostseminarium i Göteborg på tema ”Vänskap på arbetsplatsen” för att tillsammans med näringslivsprofiler och en expert prata vidare om vilka andra viktiga fördelar vänskap på arbetsplatsen kan ha.

Brist på kvalificerade bilmekaniker när fler och fler kör el- och hybridbilar11.4.2019 10:35:53 CESTPressmeddelande

Utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle gör att bilar i allt större utsträckning gått ifrån bensin och diesel och enligt ett förslag från regeringen ska det inte gå att sälja nya fossildrivna bilar i Sverige 2030. Samtidigt förutspår Arbetsförmedlingen en stor brist på kvalificerade bilmekaniker med kompetens inom el-, hybrid- och gasbilar de kommande åren. Tanken är att en fordonsutbildning i Trollhättan ska hjälpa till att lösa problemet.