Lernia ska sätta 10 000 i jobb varje år

Genom att kommunicera målet att hjälpa 10 000 personer ut på arbetsmarknaden varje år tydliggör Lernia sitt erbjudande att bygga ett hållbart samhälle genom en inkluderande kompetensförsörjning.

Lernias affär bygger på att utveckla individen, näringslivet och samhället ur ett hållbart perspektiv. Idag drivs hållbarhetsfrågor främst från marknaden och näringslivet vilket förändrat spelplanen och ökat kraven och förväntningarna från kunder och medarbetare på en inkluderande arbetsmarknad utifrån ett mångfaldsperspektiv. För att tydligare nå ut med Lernias erbjudande kommer målet att sätta 10 000 i jobb varje år förtydligas. Cecilia Hedin, hållbarhetsansvarig på Lernia kommenterar målet:

- Hela Lernias affär bygger på att bygga ett hållbart samhälle för individen så väl som för företagen, inte minst visar vårt mål på 10 000 i jobb på det. Jag ser fram mot att än mer få lyfta framförallt behovet av den stora utmaning Sverige står inför inom kompetensförsörjning och sätta Lernia längst fram på kartan som det företag som verkligen driver frågan utifrån både mångfald och innovation. Vi har så lång erfarenhet av detta och det är en så naturlig del av affären, så att vi ibland nästan inte tänker på att Lernias medarbetare varje dag jobbar för att matcha näringslivets behov med människors kompetens. Min förhoppning är att vi snart kan höja målet till 15 000 i jobb varje år säger Cecilia Hedin, hållbarhetsansvarig på Lernia.

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Nya utbildningar av lärarassistenter kan göra stödinsatser i skolan bättre16.6.2021 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2019 gäller Läsa-skriva-räkna-garantin, Skolverkets satsning på tidiga stödinsatser i skolan. Men en granskning från Lärarnas Riksförbund visar att insatserna inte räckt till, bland annat på grund av personalbrist. Ett yrke som kan hjälpa till att lösa behovet av extra stöd är lärarassistenter och till hösten startar yrkeshögskoleutbildningar runt om i landet som ska utbilda fler. Utbildningsaktören Lernia står bakom utbildningarna.

Nu ska Linköpings arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:43:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Linköping med ”Rusta och Matcha” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.