Lernia startar Industriteknisk utbildning i Kristinehamn

Lernia har tilldelats nya arbetsmarknadsutbildningar upphandlade av Arbetsförmedlingen. Nu sätter vi Kristinehamn på kartan genom att starta utbildning inom industriteknik.

Utbildningen, som är en arbetsmarknadsutbildning, startar den 15 oktober. Det är extra positivt att starta utbildningar som leder till jobb i en tid då många människor kan behöva vidareutbildning för att komma i jobb.

Vi ser fram emot att starta utbildningen i Kristinehamn som är en ny ort för oss inom industriutbildning. Vi är övertygade om att vi kommer att göra nytta för både företag och individ genom vår etablering här. Med vårt lyckade arbetssätt, som vi genom åren arbetat fram tillsammans med Arbetsförmedlingen och företagen i Karlstadsregionen, har vi lyckats väldigt väl med att kompetensförsörja företagen och genom det fått deltagare som stått långt från arbetsmarknaden att komma i egenförsörjning. Vi är övertygade om att vårt arbetssätt kommer att kompetensförsörja företagen även i Kristinehamnsregionen, säger Susanne Fredell Engström, regionchef på Lernia

I Kristinehamn finns ett flertal företag som är inriktade på skärande bearbetning, automation och underhåll. I och med etableringen av Industriteknisk utbildning kan de nu säkra kompetensbehovet. Lernias utbildningar finns sedan tidigare i Arvika och Karlstad.

– Vi ser fram emot att fortsätta jobba med kompetensförsörjning i Värmland på ytterligare en ort, tillägger Catrin Rothman, verksamhetschef för Arbetsmarknadsutbildningar och Yrkesvux på Lernia.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Många vill vidareutbilda sig i spåren av coronapandemin - Lernia ser stark ökning av ansökningar till yrkeshögskoleutbildningar20.10.2020 07:35:00 CESTPressmeddelande

Att utbilda sig via yrkeshögskolan är för många en väg till arbete. När coronapandemin fortgår och många står utan jobb syns nu en ökning av ansökningar till YH-utbildningar. Bara hos utbildnings- och bemanningsaktören Lernia har ansökningarna till yrkeshögskoleutbildningar ökat med 56 procent jämfört med förra året.

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen tilldelat utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nya utbildningar inom Fordonsteknik och Bygg och anläggning på hela 28 orter runt om i landet. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Lidköpings arbetssökande till jobb14.9.2020 10:37:29 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lidköping med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.

Linköping får ny yrkesutbildning som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen4.9.2020 08:24:33 CESTPressmeddelande

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska uppnås, bland annat genom förnyelse och ombyggnad av Sveriges befintliga elnät. För att möta den stora efterfrågan på uppdaterad kompetens inom energiproduktion- och effektivisering av elnäten har Lernia startat en ny YH-utbildning i Linköping.

Lernias delårsrapport januari–juni 2020: Positivt resultat för utbildningsverksamheten men minskade intäkter för bemanningsverksamheten till följd av covid-1915.7.2020 11:43:03 CESTPressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 41 procent till 405 (687) mkr och för delårsperioden minskade intäkterna med 32 procent till 958 (1 405) mkr. Det förklaras av en kombination av lägre intäkter i bemanningsverksamheten och lägre deltagarvolymer i utbildningsverksamheten.