Lernia storsatsar på arbetsmarknadsutbildningar inom Fordonsteknik och Bygg och anläggning – utbildningar på 28 nya orter ska bidra till framgångsrik omställning under och efter coronapandemin

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen tilldelat utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nya utbildningar inom Fordonsteknik och Bygg och anläggning på hela 28 orter runt om i landet. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Arbetsmarknadsutbildningarna inom Fordonsteknik och Bygg och anläggning, riktar sig till arbetslösa som behöver vidareutbilda sig för att få ett jobb. Fordonsteknik och Bygg och anläggning är framtidssektorer där man de närmaste åren räknar med att anställningsbehovet kommer att vara stort.

Från årsskiftet 2020/2021 är det möjligt att starta de nya utbildningarna.

- Givet samhällsläget är utbildning viktigare än någonsin. Det är extra viktigt att vi fångar upp de som hamnat utanför arbetsmarknaden och ser till att människor får den vidareutbildning som behövs för att komma i jobb. Att vi får en chans att erbjuda utbildningarna på så många som 28 orter runt om i landet är ett förtroende vi är väldigt glada över att ha fått, säger Catrin Rothman, verksamhetschef för vuxenutbildningar på Lernia.

Utbildningar inom Bygg och anläggning:

• Kalmar

• Kalmar
  • Oskarshamn
  • Växjö

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Komvuxutbildningar i Stockholm ska bidra till att fler kommer in på arbetsmarknaden under och efter coronapandemin30.12.2020 13:22:03 CETPressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och utbildning för vuxna pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till eller komma in på arbetsmarknaden. Lernia satsar på vuxenutbildning i Stockholm inom ett flertal områden. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Lyckseles arbetssökande till jobb21.12.2020 13:58:06 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lycksele med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Vimmerbys arbetssökande till jobb21.12.2020 13:54:38 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vimmerbys med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.