Lernia störst leverantör av Krom i Sverige - Matchning bildar egen division

Matchnings-, utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia är den största leverantören av Arbetsförmedlingens nya tjänst Kundval rusta och matcha (Krom). Krom finns idag i 85 kommuner och planeras vara på plats i samtliga svenska kommuner i slutet av 2021. Lernia påbörjar nu arbetet med att bryta ut matchningsverksamheten från Utbildning till en egen division.

Över ett år har gått sedan Arbetsförmedlingen introducerade tjänsten Kundval rusta och matcha (Krom), pilotprojektet som är en del av myndighetens reformering och som syftar till att effektivisera jobbmatchningssystemet i Sverige genom ett valfrihetssystem där den arbetslöse själv väljer vilket företag som ska hjälpa i arbetssökandet. I april 2021 hade hela 12 094 personer anvisats sedan starten ett år tidigare. Av dem har drygt 12 procent valt Lernia som leverantör av tjänsten, vilket gör bolaget till den största leverantören i Sverige.

- Att personer som söker jobb väljer Lernia som leverantör av Krom är ett väldigt viktigt kvitto för oss, det betyder att människor har en tilltro till att vi besitter rätt kompetens och nätverk för att hitta ett bra och önskvärt jobb till dem, säger Andreas Sillén, tillträdande divisionschef Lernia Matchning.

Krom har under det gångna året introducerats i fler och fler städer. Tjänsten finns nu på åttiofem platser i Sverige och Lernia räknar med att fortsätta expansionen till allt fler kommuner under året.

- Tack vare vår bemannings- och rekryteringsenhet är vi ett bolag med direktkontakt med cirka 1 000 företag över hela Sverige, vilket underlättar vår möjlighet att matcha personer till rätt arbete. Vi bedriver också vuxen- och yrkeshögskoleutbildningar i alla svenska regioner. Det är en självklarhet för oss att använda våra resurser så brett som möjligt för att på bästa sätt erbjuda hjälp till arbetssökande i alla delar av landet, säger Andreas Sillén, tillträdande divisionschef Lernia Matchning.

- När nu Arbetsförmedlingen växlar om från Stöd och matchning till Krom är tidpunkten bra för att bryta ut matchning till en egen division. Detta för att kunna fokusera på att bli en av de största och bästa matchningsleverantörerna i Sverige, säger Anders Uddfors, vd Lernia.

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Nya utbildningar av lärarassistenter kan göra stödinsatser i skolan bättre16.6.2021 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2019 gäller Läsa-skriva-räkna-garantin, Skolverkets satsning på tidiga stödinsatser i skolan. Men en granskning från Lärarnas Riksförbund visar att insatserna inte räckt till, bland annat på grund av personalbrist. Ett yrke som kan hjälpa till att lösa behovet av extra stöd är lärarassistenter och till hösten startar yrkeshögskoleutbildningar runt om i landet som ska utbilda fler. Utbildningsaktören Lernia står bakom utbildningarna.

Nu ska Linköpings arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:43:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Linköping med ”Rusta och Matcha” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Nu ska Säffles arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Säffle med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.