Lernias bokslutskommuniké 2018: Ökad omsättning för bemanningsverksamheten, men stora utmaningar för utbildningsverksamheten

Lernias intäkter för fjärde kvartalet minskade med sex procent till 859 (921) mkr. Det förklaras främst av lägre intäkter från Arbetsförmedlingens upphandlade utbildningstjänster, kalendereffekter med färre uthyrda konsulter samt en nedgång hos en större bemanningskund där konsulterna enligt plan gått över till fast anställning hos kunden. Helårets intäkter minskade med två procent till 3 272 (3 349) mkr.

–Det gångna året har inneburit en stor press för Lernia med en väsentligt förändrad marknad för utbildning. Mot slutet av året avtog tillväxten inom bemanningsbranschen. Trots det hade vår bemanningsverksamhet de högsta helårsintäkterna någonsin, säger Anders Uddfors, vd för Lernia.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -62 (11) mkr. De strukturella förändringar som genomförts har påverkat resultatet med -54 mkr under kvartalet varav -27 mkr utgörs av lokaler och förlustkontrakt, -14 mkr personalavvecklingar och -13 mkr avser nedskrivningar. Rensat för dessa engångsposter uppgick rörelseresultatet till -7 (11) mkr. Rörelsresultatet för helåret uppgick till -129 (57) mkr varav strukturkostnaderna är 94 mkr. Merparten av strukturkostnaderna är kopplade till utbildningsverksamheten

–Det genomförda besparingsprogrammet har börjat ge effekt. 2019 kommer fortsatt att vara ett tufft år för oss, framförallt för utbildningsverksamheten, vilket vi avser att möta med ökad satsning på försäljning samt fortsatta besparingar och effektivitetshöjande åtgärder, säger Anders Uddfors.

Läs rapporten i sin helhet här.

För eventuella frågor kontaktaLernias pressjour, 010-250 22 25.

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. Vi utbildar årligen över 30 000 personer, 700 arbetsgivare anlitar 10 000 bemanningskonsulter varav 4 000 personer nyanställs varje år. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernias delårsrapport januari–juni 2020: Positivt resultat för utbildningsverksamheten men minskade intäkter för bemanningsverksamheten till följd av covid-1915.7.2020 11:43:03 CESTPressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 41 procent till 405 (687) mkr och för delårsperioden minskade intäkterna med 32 procent till 958 (1 405) mkr. Det förklaras av en kombination av lägre intäkter i bemanningsverksamheten och lägre deltagarvolymer i utbildningsverksamheten.

Piteå får tre nya yrkesutbildningar som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen6.7.2020 13:22:55 CESTPressmeddelande

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska ha uppnåtts. För att möta den stora efterfrågan på kompetens inom hållbar energiproduktion- och effektivisering och påskynda den hållbara omställningen lanserar Lernia tre korta och kostnadsfria YH-utbildningar i Piteå, med start hösten 2020.

Lernias nya IT-utbildningar ska kompetensutveckla permitterad personal för framtiden6.7.2020 13:08:53 CESTPressmeddelande

Det råder brist på IT-kompetens i Sverige och den digitala utvecklingen ställer nya krav på framtidens kompetensbehov. Samtidigt befinner sig arbetsmarknaden i ett tufft läge. En kris betyder ovisshet och osäkerhet kring anställningar, men kan också innebära en möjlighet att säkra framtida digital kompetens. Därför lanserar utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia två korta och kostnadsfria YH-utbildningar inom IT, ett upplägg som till exempel passar för permitterad personal som vill kompetensutveckla sig.