Lernias bokslutskommuniké 2018: Ökad omsättning för bemanningsverksamheten, men stora utmaningar för utbildningsverksamheten

Lernias intäkter för fjärde kvartalet minskade med sex procent till 859 (921) mkr. Det förklaras främst av lägre intäkter från Arbetsförmedlingens upphandlade utbildningstjänster, kalendereffekter med färre uthyrda konsulter samt en nedgång hos en större bemanningskund där konsulterna enligt plan gått över till fast anställning hos kunden. Helårets intäkter minskade med två procent till 3 272 (3 349) mkr.

–Det gångna året har inneburit en stor press för Lernia med en väsentligt förändrad marknad för utbildning. Mot slutet av året avtog tillväxten inom bemanningsbranschen. Trots det hade vår bemanningsverksamhet de högsta helårsintäkterna någonsin, säger Anders Uddfors, vd för Lernia.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -62 (11) mkr. De strukturella förändringar som genomförts har påverkat resultatet med -54 mkr under kvartalet varav -27 mkr utgörs av lokaler och förlustkontrakt, -14 mkr personalavvecklingar och -13 mkr avser nedskrivningar. Rensat för dessa engångsposter uppgick rörelseresultatet till -7 (11) mkr. Rörelsresultatet för helåret uppgick till -129 (57) mkr varav strukturkostnaderna är 94 mkr. Merparten av strukturkostnaderna är kopplade till utbildningsverksamheten

–Det genomförda besparingsprogrammet har börjat ge effekt. 2019 kommer fortsatt att vara ett tufft år för oss, framförallt för utbildningsverksamheten, vilket vi avser att möta med ökad satsning på försäljning samt fortsatta besparingar och effektivitetshöjande åtgärder, säger Anders Uddfors.

Läs rapporten i sin helhet här.

För eventuella frågor kontaktaLernias pressjour, 010-250 22 25.

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. Vi utbildar årligen över 30 000 personer, 700 arbetsgivare anlitar 10 000 bemanningskonsulter varav 4 000 personer nyanställs varje år. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för arbetsmiljö och resultat – Henkel i Norrköping: ”Hjälpte oss att bygga broar”27.9.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team och resultat. En av de arbetsplatser som testat är Henkel i Norrköping. Den 2 oktober håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor ett frukostseminarium på temat.

Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för arbetsmiljön – Folktandvården Skåne: ”Vi har fått ett tajtare samarbete”29.8.2019 10:03:26 CESTPressmeddelande

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team. En av de arbetsplatser som testat är Folktandvården Skåne. Den 4 september håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor, ett frukostseminarium på temat.

Träffa Lernia i Almedalen27.6.2019 09:48:32 CESTPressmeddelande

Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett utmanande läge. Arbetsförmedlingen ska reformeras och i det så kallade januariavtalet finns en rad förslag på förändringar som berör arbetsmarknaden. Det gör att det i år känns extra viktigt att diskutera framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning under Almedalen. Vi behöver skapa förutsättningar för bättre matchning på arbetsmarknaden så att fler människor får jobb och företagen rätt kompetens.