Lernias delårsrapport 1 januari – 30 september 2020: Fortsatt förbättrad resultatutveckling för utbildningsverksamheten och viss återhämtning för bemanningsverksamheten

Koncernens huvudintäkter för delårsperioden var 30 procent lägre jämfört med samma period föregående år och uppgick till 1 391 (1 997) mkr. Koncernens rörelseresultat före jämförelsestörande poster uppgick för delårsperioden till 4 (-25) mkr.

Huvudintäkterna för utbildningsverksamheten under delårsperioden uppgick till 284 (373) mkr, en minskning med 24 procent. Intäktsminskningen är främst hänförlig till lägre volymer inom pågående avtal för Arbetsförmedlingen och lägre deltagarvolymer och färre avtal med kommuner jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultat före jämförelsestörande posteruppgick till 27 (-36) mkr.

Huvudintäkterna för bemanningsverksamheten under delårsperioden uppgick till 1 105 (1 623) mkr, en minskning med 32 procent. Inom bemanningsverksamheten har dock efterfrågan på Lernias bemanningskonsulter successivt ökat under slutet av delårsperioden. Rörelseresultat före jämförelsestörande poster uppgick till -6 (42) mkr.

– Delårsperioden har på olika sätt präglats av covid-19-pandemin vilket kraftigt påverkat volymer och intäkter inom bemanningsverksamheten. För Lernias del har arbetet med att anpassa och ställa om verksamheten utifrån de utmaningar som pandemin medfört löpt på väl och vi kan konstatera att utbildningsverksamheten för tredje kvartalet i rad uppvisar ett förbättrat resultat, vilket i huvudsak är ett kvitto på att våra omfattande besparingsprogram givit effekt, säger Anders Uddfors, vd för Lernia och fortsätter:

– Inom bemanningsverksamheten har bland annat ett nytt större bemanningsavtal slutits med Adient, en ledande underleverantör inom fordonsindustrin, ett förtroende som vi är glada och stolta över att ha fått. Lernias tjänster inom bemanning, rekrytering, matchning och utbildning bidrar till en framgångsrik omställning på arbetsmarknaden under och efter pandemin. Vi ser fram emot att tillsammans med våra kunder fortsätta arbetet med att skapa ledande kompetenslösningar för framtidens industri.

Läs rapporten i sin helhet.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Nya utbildningar av lärarassistenter kan göra stödinsatser i skolan bättre16.6.2021 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2019 gäller Läsa-skriva-räkna-garantin, Skolverkets satsning på tidiga stödinsatser i skolan. Men en granskning från Lärarnas Riksförbund visar att insatserna inte räckt till, bland annat på grund av personalbrist. Ett yrke som kan hjälpa till att lösa behovet av extra stöd är lärarassistenter och till hösten startar yrkeshögskoleutbildningar runt om i landet som ska utbilda fler. Utbildningsaktören Lernia står bakom utbildningarna.

Nu ska Linköpings arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:43:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Linköping med ”Rusta och Matcha” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Nu ska Säffles arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Säffle med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Lernia på Bazaren Järvaveckan – digital monter ska fler få hjälp in i arbete25.5.2021 10:38:15 CEST | Pressmeddelande

När Järvaveckan 2021 går av stapeln i digital form är Lernia på plats för att hjälpa människor som står utan jobb eller vill byta bana i livet. Bazaren är Järvaveckans arbetsmarknadsplattform för rekrytering och utbildning, och mellan den 2-6 juni kan man i Lernias digitala monter få vägledning i jobbsökandet. Lernia har lång erfarenhet av att arbeta med personer som inte har svenska som modersmål och erbjuder en rad anpassade tjänster för gruppen.