Lernias delårsrapport 1 januari – 30 september 2020: Fortsatt förbättrad resultatutveckling för utbildningsverksamheten och viss återhämtning för bemanningsverksamheten

Koncernens huvudintäkter för delårsperioden var 30 procent lägre jämfört med samma period föregående år och uppgick till 1 391 (1 997) mkr. Koncernens rörelseresultat före jämförelsestörande poster uppgick för delårsperioden till 4 (-25) mkr.

Huvudintäkterna för utbildningsverksamheten under delårsperioden uppgick till 284 (373) mkr, en minskning med 24 procent. Intäktsminskningen är främst hänförlig till lägre volymer inom pågående avtal för Arbetsförmedlingen och lägre deltagarvolymer och färre avtal med kommuner jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultat före jämförelsestörande posteruppgick till 27 (-36) mkr.

Huvudintäkterna för bemanningsverksamheten under delårsperioden uppgick till 1 105 (1 623) mkr, en minskning med 32 procent. Inom bemanningsverksamheten har dock efterfrågan på Lernias bemanningskonsulter successivt ökat under slutet av delårsperioden. Rörelseresultat före jämförelsestörande poster uppgick till -6 (42) mkr.

– Delårsperioden har på olika sätt präglats av covid-19-pandemin vilket kraftigt påverkat volymer och intäkter inom bemanningsverksamheten. För Lernias del har arbetet med att anpassa och ställa om verksamheten utifrån de utmaningar som pandemin medfört löpt på väl och vi kan konstatera att utbildningsverksamheten för tredje kvartalet i rad uppvisar ett förbättrat resultat, vilket i huvudsak är ett kvitto på att våra omfattande besparingsprogram givit effekt, säger Anders Uddfors, vd för Lernia och fortsätter:

– Inom bemanningsverksamheten har bland annat ett nytt större bemanningsavtal slutits med Adient, en ledande underleverantör inom fordonsindustrin, ett förtroende som vi är glada och stolta över att ha fått. Lernias tjänster inom bemanning, rekrytering, matchning och utbildning bidrar till en framgångsrik omställning på arbetsmarknaden under och efter pandemin. Vi ser fram emot att tillsammans med våra kunder fortsätta arbetet med att skapa ledande kompetenslösningar för framtidens industri.

Läs rapporten i sin helhet.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernia storsatsar på arbetsmarknadsutbildningar inom restaurang - utbildning på 10 nya orter ska rusta för arbetslivet efter pandemin16.11.2020 10:27:17 CETPressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen tilldelat utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nya utbildningar inom restaurang på hela 10 orter runt om i landet. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Västerviks arbetssökande till jobb11.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Västervik med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Vetlandas arbetssökande till jobb11.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vetlanda med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.