Lernias delårsrapport januari–mars 2019: Lägre intäkter och resultat för Lernia

Lernias intäkter för första kvartalet minskade med sjutton procent till 727 (878) mkr. Främsta förklaringen är lägre intäkter från Arbetsförmedlingens upphandlade utbildningstjänster samt en större bemanningskund där konsulterna enligt plan gått över till fast anställning hos kunden.

Året har inletts med minskade intäkter och lägre rörelseresultat jämfört med samma period föregående år. Även om de besparingsåtgärder vi genomförde 2018 gett effekt under kvartalet så gör den minskade efterfrågan av arbetsmarknadsutbildningar kombinerat med avmattningen inom bemanningsbranschen att vi kommer att vidta åtgärder för att ytterligare anpassa Lernias kostnadsstruktur, säger Anders Uddfors, vd för Lernia.

Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till -10 (5) mkr. Besparingsprogrammets positiva effekter på rörelseresultatet väger inte upp för hela volymminskningentappet. Koncernens resultat efter skatt för första kvartalet uppgick till -7 (3) mkr.

Läs rapporten i sin helhet här.

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. 2018 utbildade vi 23 000 personer och förmedlade 11 400 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Vänskap på arbetsplatsen effektivt verktyg för arbetsmiljön – Folktandvården Skåne: ”Vi har fått ett tajtare samarbete”29.8.2019 10:03:26 CESTPressmeddelande

Kan vänskap på arbetsplatsen ha en funktion utöver god stämning bland kollegorna? Forskning visar bland annat att det är viktigt för integrationen – dessutom kan det vara ett verktyg för bättre arbetsmiljö med effektivare team. En av de arbetsplatser som testat är Folktandvården Skåne. Den 4 september håller Lernia, som arbetat med vänskap som integrationsmotor, ett frukostseminarium på temat.

Träffa Lernia i Almedalen27.6.2019 09:48:32 CESTPressmeddelande

Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett utmanande läge. Arbetsförmedlingen ska reformeras och i det så kallade januariavtalet finns en rad förslag på förändringar som berör arbetsmarknaden. Det gör att det i år känns extra viktigt att diskutera framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning under Almedalen. Vi behöver skapa förutsättningar för bättre matchning på arbetsmarknaden så att fler människor får jobb och företagen rätt kompetens.

Lernia bjuder in till seminarium om vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare arbetsmiljö29.5.2019 13:46:02 CESTPressmeddelande

Integration på arbetsplatsen är en viktig fråga för Lernia som man bl.a. jobbar med genom projektet Integration För Svenskar – en interaktionskurs som hjälper människor att knyta vänskapsband på jobbet. Den 3 juni bjuder Lernia in till frukostseminarium i Göteborg på tema ”Vänskap på arbetsplatsen” för att tillsammans med näringslivsprofiler och en expert prata vidare om vilka andra viktiga fördelar vänskap på arbetsplatsen kan ha.

Brist på kvalificerade bilmekaniker när fler och fler kör el- och hybridbilar11.4.2019 10:35:53 CESTPressmeddelande

Utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle gör att bilar i allt större utsträckning gått ifrån bensin och diesel och enligt ett förslag från regeringen ska det inte gå att sälja nya fossildrivna bilar i Sverige 2030. Samtidigt förutspår Arbetsförmedlingen en stor brist på kvalificerade bilmekaniker med kompetens inom el-, hybrid- och gasbilar de kommande åren. Tanken är att en fordonsutbildning i Trollhättan ska hjälpa till att lösa problemet.