Lernias nya IT-utbildningar ska kompetensutveckla permitterad personal för framtiden

Det råder brist på IT-kompetens i Sverige och den digitala utvecklingen ställer nya krav på framtidens kompetensbehov. Samtidigt befinner sig arbetsmarknaden i ett tufft läge. En kris betyder ovisshet och osäkerhet kring anställningar, men kan också innebära en möjlighet att säkra framtida digital kompetens. Därför lanserar utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia två korta och kostnadsfria YH-utbildningar inom IT, ett upplägg som till exempel passar för permitterad personal som vill kompetensutveckla sig.

Den digitala utvecklingen och företagens digitala strukturomvandling går allt snabbare. I Sverige behövs 70 000 nya IT-personer år 2022 enligt en prognos från branschorganisationen IT- och Telekom-företagen* – en brist som sägs hämma branschens tillväxtpotential och svensk industris konkurrenskraft internationellt.

Samtidigt prövar pågående coronapandemi den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Aldrig någonsin har det varit viktigare med effektiva och flexibla utbildningar som leder till jobb. Mot denna bakgrund lanserar utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nu två stycken korta yrkesutbildningar inom IT som går att läsa på deltid på distans från Stockholm och Malmö.

– Att vi är mitt uppe i en kris behöver inte betyda att man inte kan planera för vad som kommer efter. Många, både företag och anställda, har ett behov av att rusta sig för framtiden. Att kompetensutveckla är ett sätt att stärka både individuella möjligheter och för företagen att se till att man har rätt kunskap internt när hjulen börjar snurra igen. Korta, kostnadsfria utbildningar som denna är därför ett väldigt bra sätt att göra det på, säger Ulla Gustafsson verksamhetschef Lernia Yrkeshögskola.

Utbildningen ”Azure administration för servertekniker” ger färdigheter inom molnbaserade tjänster och specialkunskap om Microsofts plattform Azure – en kompetens vi kommer se stora behov av då Microsoft inom kort etablerar egna datacenter i Sverige. Denna yrkes-utbildning går att läsa på distans från både Stockholm och Malmö.

Utbildingen ”Agila arbetsmetoder & DevOps för utvecklare” ger fördjupade kunskaper och tillämpning om agila principer som SCRUM och DevOps, men även Continuous Integration (CI) och Continuous Deployment (CD).

Utbildningarna är kostnadsfria och CSN-berättigade och startar i höst.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Många vill vidareutbilda sig i spåren av coronapandemin - Lernia ser stark ökning av ansökningar till yrkeshögskoleutbildningar20.10.2020 07:35:00 CESTPressmeddelande

Att utbilda sig via yrkeshögskolan är för många en väg till arbete. När coronapandemin fortgår och många står utan jobb syns nu en ökning av ansökningar till YH-utbildningar. Bara hos utbildnings- och bemanningsaktören Lernia har ansökningarna till yrkeshögskoleutbildningar ökat med 56 procent jämfört med förra året.

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen tilldelat utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nya utbildningar inom Fordonsteknik och Bygg och anläggning på hela 28 orter runt om i landet. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Lidköpings arbetssökande till jobb14.9.2020 10:37:29 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lidköping med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.

Linköping får ny yrkesutbildning som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen4.9.2020 08:24:33 CESTPressmeddelande

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska uppnås, bland annat genom förnyelse och ombyggnad av Sveriges befintliga elnät. För att möta den stora efterfrågan på uppdaterad kompetens inom energiproduktion- och effektivisering av elnäten har Lernia startat en ny YH-utbildning i Linköping.