Lernias nya IT-utbildningar ska kompetensutveckla permitterad personal för framtiden

Det råder brist på IT-kompetens i Sverige och den digitala utvecklingen ställer nya krav på framtidens kompetensbehov. Samtidigt befinner sig arbetsmarknaden i ett tufft läge. En kris betyder ovisshet och osäkerhet kring anställningar, men kan också innebära en möjlighet att säkra framtida digital kompetens. Därför lanserar utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia två korta och kostnadsfria YH-utbildningar inom IT, ett upplägg som till exempel passar för permitterad personal som vill kompetensutveckla sig.

Den digitala utvecklingen och företagens digitala strukturomvandling går allt snabbare. I Sverige behövs 70 000 nya IT-personer år 2022 enligt en prognos från branschorganisationen IT- och Telekom-företagen* – en brist som sägs hämma branschens tillväxtpotential och svensk industris konkurrenskraft internationellt.

Samtidigt prövar pågående coronapandemi den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Aldrig någonsin har det varit viktigare med effektiva och flexibla utbildningar som leder till jobb. Mot denna bakgrund lanserar utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nu två stycken korta yrkesutbildningar inom IT som går att läsa på deltid på distans från Stockholm och Malmö.

– Att vi är mitt uppe i en kris behöver inte betyda att man inte kan planera för vad som kommer efter. Många, både företag och anställda, har ett behov av att rusta sig för framtiden. Att kompetensutveckla är ett sätt att stärka både individuella möjligheter och för företagen att se till att man har rätt kunskap internt när hjulen börjar snurra igen. Korta, kostnadsfria utbildningar som denna är därför ett väldigt bra sätt att göra det på, säger Ulla Gustafsson verksamhetschef Lernia Yrkeshögskola.

Utbildningen ”Azure administration för servertekniker” ger färdigheter inom molnbaserade tjänster och specialkunskap om Microsofts plattform Azure – en kompetens vi kommer se stora behov av då Microsoft inom kort etablerar egna datacenter i Sverige. Denna yrkes-utbildning går att läsa på distans från både Stockholm och Malmö.

Utbildingen ”Agila arbetsmetoder & DevOps för utvecklare” ger fördjupade kunskaper och tillämpning om agila principer som SCRUM och DevOps, men även Continuous Integration (CI) och Continuous Deployment (CD).

Utbildningarna är kostnadsfria och CSN-berättigade och startar i höst.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernias delårsrapport januari–juni 2020: Positivt resultat för utbildningsverksamheten men minskade intäkter för bemanningsverksamheten till följd av covid-1915.7.2020 11:43:03 CESTPressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 41 procent till 405 (687) mkr och för delårsperioden minskade intäkterna med 32 procent till 958 (1 405) mkr. Det förklaras av en kombination av lägre intäkter i bemanningsverksamheten och lägre deltagarvolymer i utbildningsverksamheten.

Piteå får tre nya yrkesutbildningar som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen6.7.2020 13:22:55 CESTPressmeddelande

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska ha uppnåtts. För att möta den stora efterfrågan på kompetens inom hållbar energiproduktion- och effektivisering och påskynda den hållbara omställningen lanserar Lernia tre korta och kostnadsfria YH-utbildningar i Piteå, med start hösten 2020.

Ny satsning ska hjälpa Götenes arbetssökande till jobb12.6.2020 08:40:00 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Götene med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.