Levande lanthandel – en rättvisefråga

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen drivit igenom ett ökat stöd på 35 miljoner kronor till lanthandlare på landsbygden.

- Du som bor på landet ska inte behöva åka flera mil för att få tag i livsmedel och annan service. Jag har vid flera tillfällen varit ute och pratat med lanthandlare och vet att den här ändringen är positiv, säger Vänsterpartiets landsbygdspolitiska talesperson Håkan Svenneling.

Idag finns ett stödsystem för lanthandlare, men detta ändras nu för att komma fler till del. Tidigare var lanthandeln tvungen att ha 15 kilometer till närmaste andra försäljningsställe. Detta sänks nu till 10 kilometer. I övrigt kan stödet sökas av lanthandlare som har öppet året runt och med en omsättning på högst 11 miljoner kronor.
- Detta är en viktig satsning för att kunna hålla landsbygden levande och det är något som Vänsterpartiet har drivit länge, säger Håkan Svenneling.

Satsningen är en del av den landsbygdsproposition som Vänsterpartiet har förhandlat med regeringen.

I budgetförhandlingarna har Vänsterpartiet sedan tidigare fått igenom stora satsningar på landsbygden i form av de så kallade rättvisemiljarderna. Rättvisemiljarderna är en tioårig mångmiljardsatsning som kommer att beröra bruksorter, glesbygdskommuner, stadsdelar och förorter runt om i Sverige. Satsningen är på totalt 22 miljarder kronor: 0,5 miljarder 2018, 1,5 miljarder 2019 och därefter 2,5 miljarder per år 2020 till och med 2027. Pengarna kan sökas av kommuner som har områden som karaktäriseras av exempelvis hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå och lågt valdeltagande. Användningen av medlen kommer att se olika ut i olika områden, men insatser för jobb, utbildning, service, fritid och sociala insatser är i centrum.

Håkan Svenneling, landsbygdspolitisk talesperson