Lexus Design Award 2020: Anmälan öppen

Brinner du för att forma en bättre framtid? För åttonde året i rad arrangeras Lexus Design Award och företaget fortsätter sitt engagemang för kommande kreatörer. Sex finalister, handplockade och stöttade av några av de mest respekterade namnen i branschen, får möjlighet att visa sina projekt för en världspublik under Milan Design Week.

För åttonde året i rad erbjuder Lexus Design Award en unik möjlighet för unga kreatörer för att visa och ytterligare utveckla sina talanger – och nu är anmälan för bidrag till 2020 års tävling öppen. Tävlingen grundades 2013 för att stötta och hjälpa kommande kreatörer och sedan dess har programmet fortsatt att utvecklas för att inspirera innovationer inom design för en bättre framtid. Antalet anmälda projekt har ökat för varje år och ifjol anmälde kreatörer från 65 länder 1 548 bidrag.

Precis som förra året ska kreatörerna visa hur deras idéer speglar Lexus tre ben: Förutse, Innovera och Fascinera och hur de förutser behov hos både individ och samhälle.

De sex finalisterna som utses i början av 2020 får ett extraordinärt och exklusivt mentorskap i New York där de får hjälp, idéer och stöttning av några av världens främstas designers. Dessutom kan varje finalist använda upp till 3 000 000 japanska yen (ca 265 000 kr) för att bygga en prototyp av projektet som också ställs ut under Milan Design Week 2020. Under Milan Design Week korar också juryn ”Grand Prix”-segraren.

Alla mentorer och jurymedlemmar kommer att offentliggöras under hösten 2019.

Det är möjligt att anmäla bidrag till Lexus Design Award 2020 från och med 1 augusti till 14 oktober, 2019. Se hemsidan www.LexusDesignAward.com för ytterligare information. Officiell hashtag: #LexusDesignAward

Title

Lexus Design Award 2020

Application period

August 1 - October 14, 2019

Judging criteria

Anticipate
- Do the concept and design anticipate not only the needs of the user experience, but the needs of society?

Innovate
- Does the design demonstrate new thinking and originality in its proposal and execution?

Captivate
-Is the design intriguing and compelling when in concept and execution?

Judges

To be announced in Fall 2019

Mentors

To be announced in Fall 2019

Award categories

• One Grand Prix winner (selected from the six finalists)
  • Six Finalists

Prizes/benefits

• Six finalists invited to the mentorship — a session with mentors from diverse fields who provide guidance to help elevate prototype design.
  • Six finalists invited to Milan Design Week 2020*.
  • Six prototypes exhibited at the Lexus exhibition space during Milan Design Week 2020.
  • Six finalists receive up to 3 million JPY (over $25K USD) each to cover prototype production costs. Prototypes are to be produced between January and March 2020.

*Note: Only one person per entry is invited, regardless of individual or group submission.

Organizer

Lexus International

Application Process

For more information, visit LexusDesignAward.com

Lexus Design Award är en internationell designtävling som riktar sig främst mot unga och kommande kreatörer runt om i världen. Tävlingen vill främja idéer som bidrar till samhället genom att stötta designers och kreatörer vars arbete kan hjälpa till att forma en bättre framtid. Lexus Design Award ger en unik möjlighet för de sex finalisterna att arbeta tillsammans med välkända designers som mentorer för att skapa prototyper av deras idéer och därefter ställa ut dem på ett av de viktigaste arrangemangen i designvärlden.