Lexus hyllar hantverket med 60 000 timmar lång dokumentär

Takumi Living är en dokumentär som hyllar hantverkets digra konst i en värld som alltmer präglas av artificiell intelligens. Det krävs 60 000 timmar för att bli en Takumi, det finaste hantverksepitetet i Japan. Därför är även dokumentären gjord i en 60 000-timmarsversion, men finns även i en mer lättsmält version på 54 minuter.

I väst anses det ofta att det tar cirka 10 000 timmars övning för att den genomsnittliga personen ska bli expert på något. I Japan anses du inte vara en mästare, en Takumi, på ditt hantverk förrän du har spenderat 60 000 timmar till att förfina dina färdigheter.
För att ge det hela lite perspektiv så motsvarar det att arbeta 8 timmar om dagen, 250 dagar om året i 30 år.

I filmen Takumi – En 60 000-timmars historia om mänsklig hantverks överlevnad – får vi följa fyra japanska hantverkare som ägnar sina liv åt deras hantverk. Det är en kock med två Michelinstjärnor, en traditionellt pappersskärande konstnär, en bilmästare och en snickare för ett av de äldsta byggföretagen i världen. Alla mästare som riskerar att få se sig frånkörda av maskiner i framtiden.

År 2050 uppskattas det nämligen att maskinerna och robotar kommer att kunna överträffa mänsklig expertis på nästan alla områden.
– Vi är mitt i en mycket snabbt växande utveckling. Under de kommande tio åren kommer det att ske framsteg som tidigare har tagit 10 000 år, säger Martin Ford, författare av ”Rise of The Robots” en bok som tar upp riskerna med massarbetslöshet när den artificiella intelligensen tar över människans arbetsuppgifter.

Frågan är om mänskligt hantverk kommer att försvinnas eller kommer denna viktiga del av vår kultur att överleva och bli mer värdefull än någonsin?
– Begreppet Takumi har både fysiskt och filosofiskt varit grundbulten i Lexus varumärke sedan starten för 30 år sedan, säger Spiros Fotinos, chef för Global Brand på Lexus International.
– Våra Takumi-mästare har över 60 000 timmar (30+ arbetsår) av erfarenhet av att utveckla sina hantverk. För att fira Lexus 30-årsdag den 1 september, ville vi fånga essensen av Takumis – och hylla deras 60 000 timmars resa – på film.

Se Takumi Living på https://takumi-craft.com

NAHOKO KOJIMA