Licenskravet på publikkapacitet slopas

Svenska Ishockeyförbundet slopar licenskravet på publikkapacitet från och med säsongen 2019/2020. Övriga arenakrav som säkerhetsrelaterade delar, liksom övriga licenskrav avseende ekonomi, organisation och ungdomsverksamhet kvarstår oförändrade.

Förbundets styrelsebeslut meddelades vid dagens ordförandekonferens i Stockholm och mottogs positivt från deltagande distrikt, SHL-föreningar och ligaorganisationer.
Licenskravet på publikkapacitet har varit föremål för diskussion en längre tid och serieutredningen, som presenterades i november förra året, lämnade också en rekommendation till förbundsstyrelsen att se över just arenakravet.
– Från tidigare erfarenheter och efter att remissvaren på serieutredningen visat att det inte längre finns stöd för ett krav på publikkapacitet i svensk ishockey har det känts angeläget för oss att agera. När det gäller regelverket är det också viktigt för oss att ha respekt för den kommunala beslutsprocessen, därför att när det gäller just ishallar och arenor är Sveriges kommuner våra viktigaste samarbetspartners, säger Anders Larsson ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.
Beslutet innehåller också en dispensmöjlighet vid licensprövningen inför säsongen 2019/20 och 2020/2021 för förening, som från säsongen 2015/2016 eller senare, kan visa att den har blivit tvungen till snabba och kostsamma förändringar för att leva upp till kravet publikkapacitet och där kravet påverkat det egna kapitalet på ett sådant sätt att föreningen av den anledningen inte kan leva upp till licenskravet på eget kapital.
Anders Larsson är tillgänglig efter kl. 16.00.