Lidl antar global buräggsfri policy – berör 10 000 butiker

Redan under påsken 2013 valdes buräggen bort från de svenska butikshyllorna och nu tar Lidl ett globalt grepp kring frågan om ägg från hönor i bur. En ny policy slår fast att alla skalägg samt alla produkter under det egna varumärket skall vara fria från burägg.

Foto: Shutterstock/PCHT

Beslutet är en överenskommelse med det internationella nätverket Open Wing Alliance, där svenska Djurens Rätt ingår. Lidl har expanderat kraftigt i hela Europa i över 40 år och är nu verksamma i 30 länder världen över. Den nya policyn berör omkring 10 000 butiker.

– Som en av de snabbast växande livsmedelskedjorna i Europa och världen, är Lidls beslut att bli 100 % buräggsfria en stark indikator på att burhållning av hönor snart kommer att vara en kvarleva från det förflutna. Genom att ta fram en policy som innefattar både skalägg och ägg som ingrediens visar Lidl att de tar sitt engagemang för djurskydd på allvar, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Globalt sett ska policyn vara genomförd senast till år 2025 men i Sverige ska beslutet vara implementerat redan i år.

– Redan till påsken 2013 gick vi över till att bara sälja ägg från frigående höns. Nu tar vi nästa steg och målet är att alla ägg, även som ingrediens, ska komma från frigående höns senast i december 2016, säger Katarina Rosenqvist, hållbarhets- och kommunikationschef, Lidl Sverige.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Willys, Lidl och PrisXtra valt bort buräggen från de svenska hyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom samarbetet med Open Wing Alliances har Sodexo, Rema 1000, Aldi Sud och Aldi Nord antagit nya policys mot burägg under 2016.

Foto: Shutterstock/PCHT

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.