Lidl återkallar träskallra och träleksaksdjur med hjul - kvävningsrisk

Lämna omedelbart tillbaka produkten till närmsta Lidl-butik, inget kvitto krävs.

Lidl Sverige återkallar produkterna träskallra och träleksaksdjur med hjul sedan det visat sig att produkten kan gå sönder och smådelar kan lossna genom att niten i fäststången respektive hjulaxeln lossnar. Dessa smådelar kan utgöra en kvävningsrisk. Leksakerna har sålts i samtliga av Lidl Sveriges butiker. Konsumenter som köpt varan uppmanas att omedelbart slutar att använda produkten samt återlämna den till närmsta Lidl-butik. Vi ber dig som har köpt varan som present informera berörda föräldrar.

Återkallandet berör följande två produkter:

Tillverkare: Delta-Sport Handelskontor GMBH

Artikel: Träskallra och träleksaksdjur med hjul

Artikelnummer: 364427_2010

Märke: Playtive

Såld i Sverige under tidsperioden: 21/8 – 5/10 2021

Andra produkter av märket Playtive är inte drabbade. Vi på Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Konsumenter som köpt varan ombeds returnera den till inköpsplatsen eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från Axfood till Lidl: Caroline Kjerstadius är Lidl Sveriges nya hållbarhetschef15.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Hållbarhetsexperten Caroline Kjerstadius börjar som Lidl Sveriges hållbarhetschef vid årskiftet. Redan i dagarna smygstartar hon i sin nya roll som representant för Lidl Sverige vid Nordic Organic Food Fair där hon ska samtala om ekologiska varor med bland annat den danska ministern ansvarig för livsmedel och jordbruk, Rasmus Prehn. Caroline har en lång karriär på Axfood bakom sig.