Lidl bevarar fridlyst vattensalamander – bygger ny butik i Eslöv
De senaste fem åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga i branschen. Nu fortsätter Lidl att växa i Sverige. Efter en lång och utdragen process förvärvades nu den efterlängtade marken i Eslöv och en första butik kan etableras i kommunen. Marken, som är belägen nära ett kommande bostadsområde vid Bergarondellen, är 9 000 kvm stor och Lidl planerar att bygga en butik med en försäljningsyta på 1 400 kvm.
På uppdrag av Lidl görs inför varje projektstart en geoteknisk undersökning. Med anledning av en märgelgrav i närheten av marken där Lidl planerar den nya butiken i Eslöv, gjordes en utökad undersökning där experter upptäckte individer av såväl stor som liten salamandergroda. Vid undersökningen upptäckte experter såväl stor som liten salamandergroda. En upptäckt som tillfälligt satte stopp för detaljplanen då groddjuren är utrotningshotade och fridlysta. Efter en omfattande utredning kommer Lidl nu att vidta flertalet nödvändiga skyddsåtgärder för att skydda och bevara grodarten, däribland bygga ett vattensalamanderhotell som säkerställer grodartens fortplantning.
– Den här etableringen har varit mycket efterlängtad för oss men framför allt för våra kunder. Med den nya butiksöppningen hoppas vi kunna erbjuda Eslövsborna både delikatesser från hela världen och svenska varor av högsta kvalitet till branschens lägsta pris. Som en bonus får vi nu vara med att bevara dessa vattensalamandrar som befinner sig i området, säger Petra Wahlström, Fastighetschef Malmö på Lidl Sverige.
Lidl Sverige har förvärvat totalt tre fastigheter i Eslöv och butiken kommer att byggas utifrån Lidls nya butikskoncept. Den nya butiken kommer att utrustas med solceller på taket samt erbjuda en stor parkering inklusive ett antal laddplatser för elbilar.
Under de senaste åren har Lidl Sverige rustat upp de befintliga butikerna genom ombyggnationer och renoveringar. I butiker som byggts utifrån Lidls butikskoncept står ljusa och luftiga lokaler i fokus med hänsyn till miljö och klimat. Butiker som miljöcertifieras, förses med solceller samt ekozoner för att bevara tomtens biologiska mångfald.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum