Lidl Falkenberg prisas för sitt svenska utbud

White Guide Green bedömer hur matbutiker arbetar med hållbarhet. Utöver huvudkategorin Sveriges mest hållbara matbutik, kan butikerna utmärka sig i åtta olika kategorier. I kategorin Från Sverige tog Lidl Falkenberg hem högsta vinsten.

Äpplen från Sverige

Lidl Falkenberg är en av tolv butiker spridda över Sverige som under året får ta emot White Guide Greens Från Sverige-pris, och det är välförtjänt. Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer, en andel som ständigt ökar. Lidl Sverige tog ett stort steg under pandemin genom att teckna avtal med närmare 50 nya svenska leverantörer efter ett nödrop från producenter som gick på knäna. Det resulterade i fler svenska leverantörer och kampanjen Destination Lidl.

- Priset visar att vår satsning på svenska produkter ger resultat. Vi har under året ökat antalet svenska varor och varor med Från Sverige-märkningen. Vinsten Lidl Falkenberg kammat hem är ett erkännande på vårt arbete. Vad som är viktigt att tillägga är att vi har samma lokala och hållbara utbud i alla våra butiker, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Lidl Falkenberg tar hem priset med motiveringen:

Jodå, lågt pris kan mycket väl kombineras med höga ambitioner vad gäller hållbarhet. Det kan vara svårt att skilja på en Lidl-butik och en annan, det är själva tanken med konceptet. Lidl har starka, investeringsvilliga och långsiktiga ägare i ryggen – det här är en kedja med vinden i ryggen just nu. I butiken i Falkenberg möter vi det karaktäristiska, lite brokiga Lidl-sortimentet – men vi hittar också miljömärkt fisk och svenskt kött. Bra!

White Guide Green och kategorin Från Sverige
Under 2021 bedömer White Guide Green butiker i 12 städer i Sverige, och för varje stad utses en vinnare per kategori. Nyligen presenterade White Guide Green årets bedömning av vilka butiker som är mest hållbara i Stockholm där både Lidl Östermalmstorg, Lidl Sveavägen och Lidl Kista tog hem topp-placeringar. Kategorin Från Sverige bedömer hur butiken vill öka andelen svensk mat och dryck i butiken och hur de kommunicerar ursprungsmärkningen Från Sverige i butiken. Det innebär att tolv vinnare kommer utses i kategorin under året. Ett sätt att kommunicera Från Sverige-märkningen är att skylta upp med Från Sveriges butiksmaterial, som gör det enkelt för konsumenten att hitta svenska råvaror, livsmedel och växter.

Läs mer: Lidl | White Guide Green

Äpplen från Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.