Lidl Falkenberg prisas för sitt svenska utbud

White Guide Green bedömer hur matbutiker arbetar med hållbarhet. Utöver huvudkategorin Sveriges mest hållbara matbutik, kan butikerna utmärka sig i åtta olika kategorier. I kategorin Från Sverige tog Lidl Falkenberg hem högsta vinsten.
Äpplen från Sverige

Lidl Falkenberg är en av tolv butiker spridda över Sverige som under året får ta emot White Guide Greens Från Sverige-pris, och det är välförtjänt. Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer, en andel som ständigt ökar. Lidl Sverige tog ett stort steg under pandemin genom att teckna avtal med närmare 50 nya svenska leverantörer efter ett nödrop från producenter som gick på knäna. Det resulterade i fler svenska leverantörer och kampanjen Destination Lidl.

- Priset visar att vår satsning på svenska produkter ger resultat. Vi har under året ökat antalet svenska varor och varor med Från Sverige-märkningen. Vinsten Lidl Falkenberg kammat hem är ett erkännande på vårt arbete. Vad som är viktigt att tillägga är att vi har samma lokala och hållbara utbud i alla våra butiker, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Lidl Falkenberg tar hem priset med motiveringen:

Jodå, lågt pris kan mycket väl kombineras med höga ambitioner vad gäller hållbarhet. Det kan vara svårt att skilja på en Lidl-butik och en annan, det är själva tanken med konceptet. Lidl har starka, investeringsvilliga och långsiktiga ägare i ryggen – det här är en kedja med vinden i ryggen just nu. I butiken i Falkenberg möter vi det karaktäristiska, lite brokiga Lidl-sortimentet – men vi hittar också miljömärkt fisk och svenskt kött. Bra!

White Guide Green och kategorin Från Sverige
Under 2021 bedömer White Guide Green butiker i 12 städer i Sverige, och för varje stad utses en vinnare per kategori. Nyligen presenterade White Guide Green årets bedömning av vilka butiker som är mest hållbara i Stockholm där både Lidl Östermalmstorg, Lidl Sveavägen och Lidl Kista tog hem topp-placeringar. Kategorin Från Sverige bedömer hur butiken vill öka andelen svensk mat och dryck i butiken och hur de kommunicerar ursprungsmärkningen Från Sverige i butiken. Det innebär att tolv vinnare kommer utses i kategorin under året. Ett sätt att kommunicera Från Sverige-märkningen är att skylta upp med Från Sveriges butiksmaterial, som gör det enkelt för konsumenten att hitta svenska råvaror, livsmedel och växter.

Läs mer: Lidl | White Guide Green

Äpplen från Sverige