Lidl Falkenberg prisas för sitt svenska utbud

White Guide Green bedömer hur matbutiker arbetar med hållbarhet. Utöver huvudkategorin Sveriges mest hållbara matbutik, kan butikerna utmärka sig i åtta olika kategorier. I kategorin Från Sverige tog Lidl Falkenberg hem högsta vinsten.

Äpplen från Sverige

Lidl Falkenberg är en av tolv butiker spridda över Sverige som under året får ta emot White Guide Greens Från Sverige-pris, och det är välförtjänt. Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer, en andel som ständigt ökar. Lidl Sverige tog ett stort steg under pandemin genom att teckna avtal med närmare 50 nya svenska leverantörer efter ett nödrop från producenter som gick på knäna. Det resulterade i fler svenska leverantörer och kampanjen Destination Lidl.

- Priset visar att vår satsning på svenska produkter ger resultat. Vi har under året ökat antalet svenska varor och varor med Från Sverige-märkningen. Vinsten Lidl Falkenberg kammat hem är ett erkännande på vårt arbete. Vad som är viktigt att tillägga är att vi har samma lokala och hållbara utbud i alla våra butiker, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Lidl Falkenberg tar hem priset med motiveringen:

Jodå, lågt pris kan mycket väl kombineras med höga ambitioner vad gäller hållbarhet. Det kan vara svårt att skilja på en Lidl-butik och en annan, det är själva tanken med konceptet. Lidl har starka, investeringsvilliga och långsiktiga ägare i ryggen – det här är en kedja med vinden i ryggen just nu. I butiken i Falkenberg möter vi det karaktäristiska, lite brokiga Lidl-sortimentet – men vi hittar också miljömärkt fisk och svenskt kött. Bra!

White Guide Green och kategorin Från Sverige
Under 2021 bedömer White Guide Green butiker i 12 städer i Sverige, och för varje stad utses en vinnare per kategori. Nyligen presenterade White Guide Green årets bedömning av vilka butiker som är mest hållbara i Stockholm där både Lidl Östermalmstorg, Lidl Sveavägen och Lidl Kista tog hem topp-placeringar. Kategorin Från Sverige bedömer hur butiken vill öka andelen svensk mat och dryck i butiken och hur de kommunicerar ursprungsmärkningen Från Sverige i butiken. Det innebär att tolv vinnare kommer utses i kategorin under året. Ett sätt att kommunicera Från Sverige-märkningen är att skylta upp med Från Sveriges butiksmaterial, som gör det enkelt för konsumenten att hitta svenska råvaror, livsmedel och växter.

Läs mer: Lidl | White Guide Green

Äpplen från Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl utvecklar världens första internationella standard för biologisk mångfald20.5.2021 09:45:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl utvecklar tillsammans med GLOBAL G.A.P. världens första internationella jordbruksstandard med fokus på biologisk mångfald för frukt- och grönsaksproduktion. Målsättningen är att den nya standarden ska vara i bruk, och finnas tillgänglig för alla intressenter, i slutet av 2021. Den nya standarden gäller för Lidls internationella leverantörer av färsk frukt och grönt.

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.

Efter kundklubbs-succén: Lidl lanserar bonussystem29.4.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

I oktober förra året lanserade Lidl sin första kundklubb i Sverige vilket snabbt blev en succé. Genom appen Lidl Plus får kunderna tillgång till rabatter och kampanjpriser samtidigt som kvitton och kuponger samlas för en smidigare köpupplevelse. Nu, ett halvår senare, lanseras ett bonussystem för att ytterligare premiera trogna kunder. Med start den 1 maj får Lidls kunder återbäring i form av värdekuponger när de registrerar sina köp i Lidl Plus.