Lidl får större kostym i Giraffen

Lidl driver idag en butik i köpcentret Giraffen och har en tid letat större lokal. Nu är det klart med hyresavtal för en större butikslokal som innebär drygt 550 kvadratmeter större försäljningsyta med plats för ett bredare sortiment. Den nya butiken beräknas öppna sommaren 2020.

Lidl omlokaliserar i Giraffen och fördubblar försäljningsytan

– Vi har letat efter den perfekta platsen för att omlokalisera vår butik och nu kommer vi kunna erbjuda Kalmarborna en större butik med hela vårt sortiment. Vi har hittat det bästa tänkbara läget med bra tillgänglighet och hög synlighet, säger Lulu Gylleneiden, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Giraffen har påbörjat en ombyggnation med visionen att gå från ett köpcentrum till en socialt hållbar mötesplats med upplevelser för hela familjen. Mat och dryck har en central plats i Giraffen, med flertalet dagligvarubutiker, restauranger, caféer och foodcourts att välja på.

– Vi satsar stort på utveckling och modernisering av centret och att Lidl nu väljer att utveckla sin verksamhet i Giraffen känns fantastiskt roligt, säger Martina A Nyström, centrumchef på Giraffen.

Försäljningsytan ökar från nuvarande 775 kvadratmeter till 1326 kvadratmeter i den nya lokalen. Butiken byggs enligt Lidls senaste koncept med ljusa, luftiga lokaler och högsta hållbarhetsfokus. Kunderna kommer att mötas av en väldoftande bake-off-avdelning med nygräddat bröd flera gånger per dag och en frukt- och gröntavdelning som fylls på med färska leveranser sju dagar i veckan.

Den befintliga butiken i Giraffen håller öppet som vanligt tills den nya butiken öppnar med beräknat datum sommaren 2020. Samtliga medarbetare kommer att erbjudas anställning i den nya butiken.

Lidls sortiment av hållbara, miljömärkta och etiskt märkta varor växer hela tiden och Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest. Under 2018 växte det ekologiska sortimentet med 75 procent.

Lidl omlokaliserar i Giraffen och fördubblar försäljningsytan
Lidl satsar på nytt i Giraffen - en socialt hållbar mötesplats med upplevelser för hela familjen.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 189 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Företaget Kompernaß återkallar Espressomaskin SEMS 1100 A127.9.2019 14:00:00 CESTPressmeddelande

Kompernaß återkallar produkten Espressomaskin SEMS 1100 A1 av varumärket Silvercrest sedan det visat sig att produkten skulle kunna ge en elektrisk stöt. Espressomaskinen har sålts i samtliga Lidl Sveriges butiker. Återkallandet berör endast produkten: Tillverkare: Kompernaß H. GMBH Artikel: Espressomaskin SEMS 1100 A1 Artikelnummer: IAN 313486 (artikelnumret hittar du under espressomaskinen) Märke: Silvercrest Såld i Sverige under tidsperioden: 17 juni – 1 augusti Andra produkter av märket Silvercrest är inte drabbade. Vi på Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Konsumenter som köpt varan ombeds returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Kontakt: press@lidl.se Tel: 08-5555 7195