Lidl finalist i Dagligvarugalan 2019
Den 19 september genomförs Dagligvarugalan för elfte året i rad och inför kvällen har Lidl blivit nominerade i kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ för sitt breda hållbarhetsarbete under det gångna året. Lidls ambition är att bli branschledande inom hållbarhet och hållbarhetsarbetet är därför en integrerad del i affärsmodellen.
– Det är väldigt roligt att se vårt arbete uppmärksammas, något som också ger oss extra energi att fortsätta det goda arbete som ligger bakom nomineringen. Nu håller vi tummarna för vinst, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
Motivering
"Lidl står bakom många framgångsrika hållbarhetsinitiativ de senaste åren och ligger i framkant med målsättningen att utforma världens grönaste butiker och satsningar på fastigheter och hållbara transporter. I Visby byggs nu en av världens första NollCO2-certifierade och klimatneutrala butiker som banar väg för nya generationens handelslokaler. Samtidigt pågår ett nyskapande arbete med att minska matsvinnet och plastanvändningen. Lidl ligger ofta steget före och är en riktig banbrytare i arbetet för en hållbar dagligvaruhandel."
Några av de insatser Lidl drivit under 2018/2019 |
• Antagit målet att halvera matsvinn i butiker och lager till 2025 |
• Ökning av det ekologiska sortimentet med 75% |
• Har antagit Fossilfritt Sveriges transportutmaning med målet fossilfria transporter till 2025 |
• Antagit målet att minska plastanvändningen med 20% till 2025 |
• Först i branschen med att fasa ut engångsplastartiklar (2019) |
• Matdonationer och julklappsinsamling i 40 procent av butikerna som bidragit med drygt 1 100 000 måltider och tusentals julklappar till behövande |
• Påbörjat bygget av Sveriges första klimatneutrala matbutik på Gotland (NollCO2 tillsammans med SGBC) |
• Minskat utsläppen totalt trots en kraftig expansion av butiksnät och ökad omsättning |
• Klimatkompensation av den svenska verksamhetens klimatpåverkan sedan 2017 |
• Effektiv logistik med 50 procent lägre koldioxidutsläpp från våra godstransporter de senaste två åren |
Galan föranleds av flera månaders juryarbete där finalister utses i 20 kategorier. Jurygrupperna består av namnkunniga personer med anknytning till dagligvaruhandeln.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
Lidl öppnar sin tredje butik i Täby22.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag kl 08:00 slog Lidl upp portarna till ännu en butik. Lidl Viggbyholm blir Lidl Sveriges tredje butik i Täby, en av Stockholms folktätaste kranskommuner. Butiken i Viggbyholm ligger längs med E18 och blir Lidls 206:e butik i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum