Lidl Sverige

Lidl finalist i Dagligvarugalan 2019

Dela
Lidl Sverige är en av finalisterna i kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ vid Dagligvarugalan 2019. Galan firar svenska företag, butiker och de människor som driver dagligvaruhandelsbranschen framåt. Bakom Dagligvarugalan står tidningen Fri Köpenskap som genom tävlingen vill hylla de som har en positiv inverkan på dagligvarubranschen.

Den 19 september genomförs Dagligvarugalan för elfte året i rad och inför kvällen har Lidl blivit nominerade i kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ för sitt breda hållbarhetsarbete under det gångna året. Lidls ambition är att bli branschledande inom hållbarhet och hållbarhetsarbetet är därför en integrerad del i affärsmodellen.

– Det är väldigt roligt att se vårt arbete uppmärksammas, något som också ger oss extra energi att fortsätta det goda arbete som ligger bakom nomineringen. Nu håller vi tummarna för vinst, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Motivering
"Lidl står bakom många framgångsrika hållbarhetsinitiativ de senaste åren och ligger i framkant med målsättningen att utforma världens grönaste butiker och satsningar på fastigheter och hållbara transporter. I Visby byggs nu en av världens första NollCO2-certifierade och klimatneutrala butiker som banar väg för nya generationens handelslokaler. Samtidigt pågår ett nyskapande arbete med att minska matsvinnet och plastanvändningen. Lidl ligger ofta steget före och är en riktig banbrytare i arbetet för en hållbar dagligvaruhandel."

Några av de insatser Lidl drivit under 2018/2019

• Antagit målet att halvera matsvinn i butiker och lager till 2025

• Ökning av det ekologiska sortimentet med 75%
• Har antagit Fossilfritt Sveriges transportutmaning med målet fossilfria transporter till 2025
• Antagit målet att minska plastanvändningen med 20% till 2025
• Först i branschen med att fasa ut engångsplastartiklar (2019)
• Matdonationer och julklappsinsamling i 40 procent av butikerna som bidragit med drygt 1 100 000 måltider och tusentals julklappar till behövande
• Påbörjat bygget av Sveriges första klimatneutrala matbutik på Gotland (NollCO2 tillsammans med SGBC)
• Minskat utsläppen totalt trots en kraftig expansion av butiksnät och ökad omsättning
• Klimatkompensation av den svenska verksamhetens klimatpåverkan sedan 2017
• Effektiv logistik med 50 procent lägre koldioxidutsläpp från våra godstransporter de senaste två åren


Galan föranleds av flera månaders juryarbete där finalister utses i 20 kategorier. Jurygrupperna består av namnkunniga personer med anknytning till dagligvaruhandeln.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ta vara på - för minskat matsvinn
Ta vara på - för minskat matsvinn
Ladda ned bild
Ta vara på - för minskat matsvinn
Ta vara på - för minskat matsvinn
Ladda ned bild
Fossilfria transporter 2025
Fossilfria transporter 2025
Ladda ned bild
Einride - Förarlösa transporter
Einride - Förarlösa transporter
Ladda ned bild
NollCO2 Sveriges första klimatneutrala matbutik
NollCO2 Sveriges första klimatneutrala matbutik
Ladda ned bild
Lidl satsar på svenskt och ekologiskt
Lidl satsar på svenskt och ekologiskt
Ladda ned bild
Enebacken EKO - Charkserie med Kravmärkt råvara
Enebacken EKO - Charkserie med Kravmärkt råvara
Ladda ned bild
Lidl i nära samarbete med svenska leverantörer och producenter
Lidl i nära samarbete med svenska leverantörer och producenter
Ladda ned bild
Lidl först i branschen att fasa ut engångsplastartiklar
Lidl först i branschen att fasa ut engångsplastartiklar
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye