Lidl flyttar in hos Sveriges Mästerkock

Sveriges Mästerkock är ett av Sveriges mest uppskattade matlagningsprogram och varje vecka drar programmet en miljonpublik i TV4. I årets upplaga är Lidl för första gången en av programmets huvudsponsorer och arrangerar i samband med detta en egen matlagningstävling. Juryn i Lidls Mästare utgörs av matprofilerna Catarina König och Daniel Lakatosz tillsammans med representanter från Lidl.

I år är det åttonde året i rad som Sveriges Mästerkock går av stapeln. Hundratals svenska amatörkockar har deltagit i uttagningen och i programmet tävlar 12 finalister om titeln Sveriges Mästerkock. Under 13 veckor ställs deltagarna inför nya kulinariska utmaningar och vi får följa deras utveckling från amatörer till fullfjädrade kockar.

- Lidl och Sveriges Mästerkock delar passionen för god mat av hög kvalitet. När vi fick möjligheten att gå in som huvudsponsor fanns det därför ingen tvekan. Genom att vara med i programmet med våra produkter vill vi att fler ska få upp ögonen för att bra mat inte behöver vara dyrt, det vill säga vår affärsidé – högsta kvalitet till bästa pris, säger Martin Jarstål, Reklamchef på Lidl Sverige.

Lidl vill ta sponsringen av programmet ett steg längre och inspirera sina kunder att utveckla egna recept. Varje vecka presenterar livsmedelskedjan därför ett urval av tävlingsingredienser i sina butiker, sin annonsering och reklam. De som vill tävla om att bli Lidls Mästare uppmanas skapa ett recept som de postar tillsammans med en bild av rätten på Instagram. Varje vecka utses en vinnare som senare i vår deltar i finalen och gör upp om titeln Lidls mästare.

- Vi vill ta tillvara på det stora intresse som finns för att laga mat och tävla i matlagning. I tävlingen Lidls Mästare letar vi efter amatörkockar som lagar fantasifulla och goda rätter utifrån de råvaror vi varje vecka presenterar. Responsen har hittills varit över förväntan, fortsätter Martin Jarstål.

Som jury för tävlingen har Lidl knutit till sig vinnaren av Sverige Mästerkock 2016, Catarina König och Daniel Lakatosz, som kom på andra plats samma år. Catarina och Daniel utser tillsammans med en jury från Lidl varje veckas vinnare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linn Hultén, presskontakt
E-mail: linn.hulten@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.